„Cea mai des intalnita forma de abuz asupra copilului este neglijarea…”

Peste 1.500.000 de apeluri au fost preluate de Asociatia Telefonul Copilului de la infiintare si pana in prezent. La capatul celalalt al firului: copii. Copii care cereau ajutor. Catalina Florea, Director Executiv Asociatia Telefonul Copilului, a avut amabilitatea de a raspunde intrebarilor noastre privind activitatea asociatiei, principalele probleme cu care se confrunta copiii din Romania, campanii viitoare si nu numai.

MpT.ro: Cum s-a nascut si care este misiunea Asociatiei Telefonul Copilului?

C.F.: Pentru cei care isi aduc aminte de campania sociala „Casa de copii nu e acasa”, cu siguranta isi aduc aminte si de numarul de telefon care a insotit toate materialele de promovare ale proiectului. Au trecut 9 ani de atunci, iar Asociatia Telefonul Copilului a raspuns in tot acest timp unui numar mai mare de 1.500.000 de apeluri si a declansat totodata decizia Comisiei Europene pentru rezervarea liniei europene de asistenta pentru copii si parinti, 116 111 (in Romania, numar gratuit in retelele Romtelecom si Cosmote), serviciu la care raspundem zi de zi, intre orele 08.00 – 20.00.

MpT.ro: Cum a fost primit proiectul Telefonul Copilului de catre public, referindu-ma aici deopotriva la beneficiari si la parinti, mass-media, zona ONG?

C.F.: Existenta noastra se datoreaza fiecareia dintre categoriile pe care le-ati mentionat. Perceptia beneficiarilor si a publicului larg se reflecta in numarul tot mai mare de apeluri, care aproape ca depasesc capacitatea noastra de preluare a acestora, in timp ce perceptia mass-media se reflecta in numarul tot mai mare de articole si reportaje in care activitatea noastra se regaseste.

Mai mult decat atat, si mass media si ONG-urile ne ajuta enorm in ceea ce priveste vizibilitatea numarului de telefon gratuit si le suntem recunoscatori, atat in numele organizatiei, cat si in numele beneficiarilor nostri. Recunoasterea activitatii noastre se reflecta si in castigarea premiului I al Galei Societatii Civile, sectiunea Apararea Drepturilor Individuale / Colective, editia 2010.

Citeste si:  Infectia cu toxoplasmoza in timpul sarcinii

MpT.ro: La finele anului 2009 ati publicat un nou raport al problemelor intampinate de copii. Care sunt principalele dificultati cu care s-au confruntat acestia anul trecut si cum s-au modificat ele in 2010?

C.F.: In anul 2009, copiii au semnalat cazuri de abuz, dar s-au adresat si cu noi probleme din spectrul consilierii psihologice, precum nevoia de comunicare, intreruperea cursurilor scolare, relatia parinte – copil, tulburari de comportament.

In anul 2010, Asociatia Telefonul Copilului a raspuns unui numar de aproape 40 000 de apeluri, iar 13 000 dintre acestea au fost din partea copiilor. Aproape 3000 dintre cazurile inregistrate au necesitat interventia institutiilor abilitate. Ne-am confruntat cu o crestere de peste 44% fata de anul precedent a cazurilor de abuz asupra copilului.

Cea mai des intalnita forma de abuz asupra copilului este neglijarea (40%), urmata de cazuri de molestare fizica (34%), abuz emotional, exploatare prin munca, cazuri de abuz sexual, tentative de suicid in randul copiilor. In acelasi timp ne-am confruntat cu o crestere de peste 37%, fata de anul precedent, a cazurilor de consiliere psihologica. 50% dintre copiii care au solicitat consiliere psihologica au apelat 116 111 din nevoia de comunicare – copiii se simt singuri, neintelesi, nu reusesc sa mai relationeze cu parintii, nu isi pot face prieteni, iar greutatile financiare ale familiei ii afecteaza, in primul rand, pe ei. Aceasta perioada este cea mai grea pentru copiii ai caror parinti sunt plecati in strainatate, iar sarbatorile sunt cele mai triste pentru aceia dintre ei ai caror parinti nu se pot intoarce in tara.

Citeste si:  Diferenta intre o banala migrena si o tumoare pe creier

MpT.ro: Dupa apelul la 116 111 – Telefonul Copilului, cum se poate astepta copilul sa fie ajutat?

C.F.: Sprijinul oferit copiilor difera in functie de profilul situatiilor in care cei mici se gasesc, dar foarte importanta intotdeauna in relatia cu ei este confidentialitatea. Copiii beneficiaza de servicii de informare, consiliere, indrumare, dar si de facilitarea interventiei in cazurile in care drepturile lor sunt incalcate sau viata lor este pusa in pericol.

MpT.ro: Ce grupa de varsta ati putea spune ca apeleaza cel mai adesea 116 111 – Telefonul Copilului si cu care dintre problemele mentionate anterior?

C.F.: La telefonul copilului apeleaza copii de toate varstele, insa grupa de varsta care se regaseste cel mai mult in statistica oferita de baza de date a Asociatiei Telefonul Copilului este 13-15 ani.

Consilierea psihologica ocupa primul loc in ierarhia tipurilor de cazuri inregistrate, cu un procent de 56,7 %, iar problemele cu care copiii s-au confruntat sunt: nevoia de comunicare, relatia copil-parinti, probleme sentimentale, tentative de suicid, neintelegeri in familie, intreruperea cursurilor scolare, frica si anxietate, tulburari de comportament, excludere si dificultati in relationare, singuratate, depresie.

MpT.ro: Dar din punct de vedere al regiunilor/judetelor tarii?

C.F.: Cele mai multe apeluri sunt inregistrate din regiunea Moldova (26%), urmata de Muntenia (23,14%), Transilvania (13,7%), Bucuresti (13,66%), Oltenia (9,14%), Dobrogea (6,5%), Banat 4%, iar in numai 3,75% aceasta este necunoscuta. In ceea ce priveste repartitia apelurilor pe judete, cele mai multe cazuri au fost inregistrate din judetul Constanta, Iasi si Bacau.

Citeste si:  De unde isi iau proteinele persoanele care adopta un regim vegetarian?

MpT.ro: Ce pregateste Asociatia Telefonul Copilului in viitor? Spuneti-ne cateva cuvinte despre proiectele pe care le pregatiti.

C.F.: Intrucat numarul apelurilor catre 116 111 este tot mai mare, suntem preocupati de extinderea capacitatii organizatiei de a raspunde cat mai multor cereri de ajutor. In acest sens, toata luna decembrie vom desfasura campania PIERDUT, impreuna cu Europa fm. Orice persoana care doreste sa se implice activ pentru a sprijini activitatea noastra poate sa transmita un SMS la 876, prin care va dona 2 Euro. Campania include si un radio maraton, care va avea loc de Sfantul Nicolae, la Europa fm.

Anul viitor vom fi implicati in 2 proiecte care vin si in sprijinul parintilor si, de asemenea, vom continua actiunile de donatii si activitatile educative cu copiii in unitatile de invatamant. Numai in anul 2010 am organizat intalniri directe cu aproape 10.000 de copii, iar numarul lor dorim sa creasca semnificativ in anul care urmeaza. Totodata, din dorinta de a ne imbunatati activitatea, dar si de a transfera cunostintele noastre, vom participa la un schimb de experienta cu doua dintre serviciile existente in alte tari europene, similare celui pe care noi il oferim in Romania. Dar lista proiectelor ramane deschisa si cu siguranta va fi cu mult mai mare.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.