Somnul copiilor

Copilul tau doarme? Nu-l deranja, caci, in timp ce doarme linistit, creste, sistemul lui imunitar lucreaza, iar creierul recapituleaza ceea ce a invatat in ziua care a trecut.
Cand se fac mai marisori, copiii sunt greu de trimis la culcare. Practic, protestele lor vehemente devin ceva obisnuit. Sa te lasi induplecata sau nu?
Tipuri de dimineti si seri
Elevii din clasele primare au nevoie in medie de 10 ore de somn. Bineinteles, nevoia de somn difera de la copil la copil. Exista persoane care dorm mult si persoane care dorm putin. Se diferentiaza, de asemenea, tipologia matinala si cea crepusculara, denumite „ciocarlie” si „bufnita”. Ciocarlie, deoarece se trezesc foarte devreme, lucreaza foarte bine inainte de pranz, iar seara devin obositi, in contrast cu bufnitele, care ating punctul maxim dupa-masa, seara raman animati pentru o perioada buna de timp si de aceea se trezesc obositi dimineata. Aceasta trasatura este de fapt transmisa genetic, dar nu este intalnita foarte des. Majoritatea persoanelor se afla intre aceste doua extreme si se incadraza in categoria oamenilor normali.
Doarme copilul suficient?
Cum iti dai seama daca un copil in scoala primara doarme suficient? In timpul vacantelor si al weekend-urilor il lasi sa doarma cat doreste, dupa care compari acest timp de somn cu cel din timpul saptamanii de scoala. Acest experiment a fost efectuat de un grup de cercetatori germani cu mai mult de 10 ani inurma, pe unesantion de 1000 de copii din clasele primare si peste 7000 de alti copii din zona respectiva. Rezultatul lor: in timpul saptamanii copiii dorm cu o ora- doua mai putin decat in timpul liber si in weekend. In plus, cercetatorii israilieni au ajuns la concluzia ca si o ora de somn mai putin poate avea o influenta mare asupra eficacitatii copiilor. Acestia iti pierd mai epede atentia, devin irascibili, fricosi sau dau nastere problemelor cu alti colegi. O stare proasta deci, care nu este straina adultilor. Cu cat stam mai mult timp treji, cu atat mai mult creste nevoia noastra de somn si devenim „beti de somn”, o descriere des intalnita, deoarece, spun specialistii, dupa 24 de ore fara somn ne comportam ca si cand am avea 10% alcool in sange”.
Somnul te face mare
Daca un copil a dormit bine, dimineata, este cu putin mai inalt, caci in timpul somnului este produs hormonul cresterii. La adulti se regleaza formarea de celule noi. La copii, noapte de noapte, fiecare organ si parte a corpului creste ca o bucatica bine definita. De aceea, trebuie sa ne asiguram ca cei mici primesc suficient somn profund.
Somnul ajuta la rezistenta
Cand dorm suficient, copiii sunt, de asemenea, protejati impotriva infectiilor. Chiar si cand suntem perfect sanatosi, sistemul imunitar lucreaza intrerupt si trebuie regenerat in mod natural. Asta se intampla in special noaptea, cand dormim profund. Daca avem putin timp la dispozitie pentru a dormi, acesta slabeste. Atunci avem sanse mari sa racim. Nu degeaba se zice ca dormi pana te insanatosesti: sistemul imunitar ajunge in cea mai buna forma in timpul unui somn profund si lupta impotriva amenintarilor precum bacteriile si virusii.
Somnul te face istet
Ceea ce fascineaza in mod deosebit este ca, in timp ce dorm, cei mici devin mai inteligenti. Tot ce au vazut, invatat sau descoperit in timp constient sau inconstient va fi recapitulat in timpul somnului de mai multe ori pana se trezesc. In timpul somnului profund vin in minte cuvintele, iar in timpul viselor, actiuni precum mersul pe bicicleta. Cat de repede invata in timpul somnului, pe atat de repede uita la loc. Pentru a inmagazina in memoria de lunga durata, trebuie sa treaca mai multe nopti, cand mai multe piese de puzzle vor forma un intreg. Astfel, vin deodata anumite rezolvari in timpul somnului, la care nu ne-am fi asteptat niciodata.
Copii dorm mai bine cand:
-Seara au stat mult in aer liber sau au practicat un sport
-Seara au fost discutate problemele si grijile lor
-Ocupatiile lor la calculator si la scoala au luat sfarsit cu cel putin o ora inainte sa se bage in pat. Camera lor este aerisita si intunecata. Poarta o pijama moale si catifelata.
-Daca este frig, au o sticla cu apa calda in pat. Mai au voie sa citeasca ceva inainte de culcare. Le este permis sa lase aprinsa o lumina usoara. In camera este liniste. Suna o alarma vesela ce se trezesc. Ii asteapta un mic-dejun delicios.
Copiii se trezesc mai usor dimineata cand:
-Au voie sa imbrace hainele lor preferate. Se intalnesc cu alti copii din vecinatate pentru a merge la scoala.

Citeste si:  Un ghid de cinci reguli pentru a-ti pastra buna dispozitie tot timpul!

Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.