8 controverse legate de rolul departamentul de resurse umane

In cadrul organizatiei, departamentul de resurse umane joaca o suma de roluri, in functie de dimensiunile personalului din cadrul lui si in functie de dimensiunile organizatiei in general, de specificul acesteia din urma si de politicile interne adoptate. Locul si rolul pe care departamentul de resurse umane il joaca in conducerea unei firme este inca neclar si diferit inteles de fiecare companie. Printre rolurile sale insa se numara cele cunoscute, clasice sa le zicem, acela de recrutare, administrare si evaluare de personal, dar si unele de nuanta, care starnesc de fiecare data controverse in mediile profesionale de specialitate, dar si in randul candidatilor si angajatilor.

Recrutarea este unul dintre principalele roluri pe care le are departamentul de resurse umane. Procesul de recrutarea presupune initierea unei campanii de cautare, identificare, selectie si angajare a persoanelor potrivite din punct de vedere al experientei profesionale cu posturile vacante existente in companie la un moment dat. Desi recrutorii sunt interfata, reprezentantii companiei la interviu si pe parcursul procesului de recrutare, deciziile finale sunt de cele mai multe ori luate la nivel de management, in functie de politicile interne dictate, de reguli si proceduri anterior stabilite.

Administrarea de personal presupune toata munca ce tine de bucataria interna a angajatilor. Este vorba in principal de administrarea situatiilor legale ce tin de reglementarile in vigoare – codul muncii, salarii, plata impozitelor, concedii, carti de munca, adeverinte, etc. Aceasta munca este facuta de specialisti atestati ca inspectori de personal de catre inspectoratele teritoriale de munca. O mentiune speciala trebuie facuta referitor la serviciul salarii, care, in functie de organigrama fiecarei companii, apartine departamentului financiar sau celui de resurse umane.

Citeste si:  Horoscopul lunii septembrie 2013

Evaluarea personalului este de asemenea unul dintre rolurile „clasice” ale departamentului de resurse umane. Aceasta evaluare se face insa dupa metode specifice, oficiale, cu ajutorul instrumentelor specializate sau dupa ureche, in functie de fiecare companie. In cazul evaluarilor „dupa ureche” vorbim doar despre o evaluare personala a fiecarui angajat, facuta de superiori, colegi si de el insusi. De cele mai multe ori insa acest gen de metodologie nu releva informatii noi despre angajat, ci sunt mai degraba o formalitate in functie de care se justifica actiuni ca avansarea pe post, cresterea (sau scaderea) salariala, reorganizari, etc.

Integrarea noilor angajati este unul dintre rolurile cele mai importante in ceea ce ii priveste pe noii candidati recrutati. Acest rol indica faptul ca departamentul de resurse umane este responsabil de integrarea si acomodarea intr-un mod cat mai firesc a noilor angajati in cadrul organizatiei. Ei trebuie prezentati viitorilor colegi, se stabileste o metoda de introducere, de prezentare a lor cat mai detaliata si personala. De exemplu, li se prezinta, din birou in birou, noii colegi, li se face o scurta prezentare a lor si a postului pe care urmeaza sa-l ocupe. Acest lucru poate fi facut si pe mail, in cazul in care organizatia este foarte mare. In plus, buna comunicare ce se stabileste de la inceput intre noul angajat si departamentele cu care interactioneaza este tot responsabilitatea departamentului de resurse umane. De asemenea, periodic, la inceput mai frecvent si pe masura ce capata vehime in companie, noul angajat trebuie solicitat pentru discutii individuale referitoare la felul in care s-a acomodat, la eventuale dificultati sau probleme.

Citeste si:  Mont Saint Michel - spectacolul mareei

Consultanta. Departamentul de resurse umane ar trebui sa isi planifice, in functie de specificul companiei, de numarul angajatilor si de numarul de specialisti hr disponibili, sesiuni de discutii individuale cu fiecare angajat. Aceste discutii se refera la statutul fiecaruia in companie, la felul in care se comunica interdepartamental dar si personal, la starea in care se afla relatiile intre colegi, la realizari si esecuri profesionale si chiar personale. Mai ales, aceste discutii stabilesc nivelul motivational al angajatilor, multumirile sau nemultumirile lor. In acest ultim exemplu se pot preveni eventuale frustrari profesionale care ar putea face angajatul in cauza sa isi caute alt loc de munca din cauza acestor frustrari nedepistate la timp.

Negocierea contractelor cu noii angajati reprezinta o sarcina a departamentului de resurse umane de cele mai multe ori la nivel de management. Pe langa negocierile salariale ar trebui atacate si aspecte ca bonusuri, pachete motivationale pe care candidatii le specifica de la inceput si care este nevoie sa fie negociate in cazul in care ele nu erau initial prevazute in sistemul de recompense. In plus, activitatea de negociere ar trebui mentionata si in cazul contractelor cu furnizorii de servicii de specialiate – firme de training, agentii de recrutare, la care departamentul de resurse umane apeleaza pentru suport profesional.

Citeste si:  Horoscopul saptamanii 2-8 februarie

Medierea este sau ar trebui sa fie unul dintre rolurile esentiale pentru organizarea interna. Departamentul de resurse umane trebuie sa medieze conflicte intre angajati, intre departamente, chiar si la nivel de management. In plus, specialistii de resurse umane ar trebui sa supravegheze fluxul informational intre departamente, o cat mai buna comunicare in interiorul organizatiei. In cazul in care departamentul de resurse umane ofera consultanta angajatilor, discutii individuale asa cum spuneam, conflictele interne ar putea fi usor prevenite sau, in orice caz, mai usor de mediat, de rezolvat.

Dezvoltarea profesionala a angajatilor este unul din punctele esentiale ale evolutiei angajatilor in cadrul unei companii. Departamentul de resurse umane trebuie sa initieze programe de dezvoltare, team-buildinguri, programe de training. Programele de motivare, evaluare individuala, dezvoltarea performantelor trebuie sa fie o constanta in toate companiile.

Scopul acestui articol sta in enumerarea si detalierea in cateva vorbe a muncii intr-un departament de resurse umane. Ceea ce trebuie precizat este faptul ca, desi rolul departamentului de hr este complex si influenta si modalitatea de abordare se extinde la toate nivelurile ierarhice, deciziile finale sunt de cele mai multe ori luate la nivel de management. De aceea, desi ar putea parea ca puterea decizionala sta in mana specialistilor hr, adevarul este ca departamentul de resurse umane de cele mai multe ori nu este decat un instrument specializat pentru identificare si diagnosticare prin procedee specifice a problemelor aparute la nivelul intregii companii.


4 Comentarii
  1. dar si cand se plictiseste departamentul de resurse umane… am fost la un interviu la care mi-au pus in fata o fisa de evaluare a personalitatii cu vreo 200 de intrebari care mai de care mai aberante si cu variante de raspuns foarte prost gandite. Intrucat sunt absolvent de psihologie cred ca am caderea sa-mi dau cu parerea si sa spun ca era cel mai prost realizat si ineficient chestionar upe care l-am vazut in viata mea. Poate si pentru ca fusese tradus dintr-o limmba straina si deloc adaptat. Si toate astea pt. ca de partamentul de resurse umane sa-si justifice salariul!!!

  2. de cele mai multe ori cea uitata este dezvoltarea profesionala a angajatilor pentru ca unei companii ii este teama sa piarda astfel oameni valorosi, sau sa fie nevoie sa-i plateasca mai mult . si totusi oamenii pleaca tocmai pentru ca se simt plafonati …

  3. Dezvoltarea profesionala a angajatilor este unul din punctele esentiale ale evolutiei angajatilor in cadrul unei companii. Departamentul de resurse umane trebuie sa initieze programe de dezvoltare, team-buildinguri, programe de training.

    Aha….sa le spun si astora de la resurse umane de la mine din firma, cred ca habar nu au de ce sunt acolo!

  4. haideti sa fim corecti totusi: departamentul de resurse umane poate initia astfel de lucruri doar daca i se pune la dispozitie un buget, ceea ce nu prea se intampla.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.