Almodóvar critica modelul familiei promovat de Vatican, care prefera dogma si ignora realitatea

Pedro Almodóvar spune că regizorul joacă, în raport cu filmele pe care le face, rolul pe care îl deţine Dumnezeu în raport cu lumea şi că societatea pe care el o înfăţişează este mult mai apropiată de realitate decât modelul de societate promovat de Vatican.

„Regizorul este un fel de Dumnezeu. Åži, trebuie să spun, eu nu sunt un credincios”, spune Almodóvar, într-un interviu acordat revistei „Die Zeit”. „ÃŽn filmele mele, absolut nimeni nu joacă vreun rol care măcar să recunoască modelul de familie al bisericii catolice”, continuă regizorul, deÅŸi a realizat mai mult de 20 de pelicule. Familia, aÅŸa cum o vede regizorul spaniol, nu este altceva decât un grup de persoane, mai mic sau mai mare, care „îşi întâlnesc nevoile, indiferent dacă părinÅ£ii sunt divorÅ£aÅ£i, travestiÅ£i, transexuali sau călugări suferind de SIDA”.

„Oamenii ar trebui să vadă dincolo de Vatican ÅŸi să perceapă familia, aÅŸa cum este ea în zilele noastre. (…) Familia mea este mai reală decât cea a Papei, pentru că nu trăieÅŸte în conformitate cu o anumită dogmă, ci cu viaÅ£a ei”, adaugă regizorul.

Născut pe 24 septembrie 1949, în Calzada de Calatrava, provincie a Ciudad Real, Almodóvar descoperă magia filmului în timpul ÅŸcolii, când frecventează sălile de cinema de cartier. De la vârsta de 16 ani îşi doreÅŸte să devină regizor ÅŸi se mută la Madrid, deÅŸi Åžcoala NaÅ£ională de Cinematografie fusese închisă de regimul lui Franco, unde îşi cumpară primul său aparat de filmat, Super 8. Din 1972 începe sa realizeze primele sale scurt-metraje, filmate la Madrid ÅŸi Barcelona ÅŸi scrie povestiri. Se alătură prestigiosului Los Goliardos, un club de teatru, unde joacă primele sale roluri, iar împreună cu McNamara înfiinÅ£ează o trupă rock. ÃŽn 1982, produce „Laberinto de Pasiones”, o peliculă despre Madridul anilor ’70 – ’80. Un an mai târziu, realizează „Entre Tinieblas”, primul film în care abordează una dintre temele care-l vor consacra, cea a religiei. ÃŽn 1987, filmul „Mujeres al borde de un ataque de nervios” îi aduce recunoaÅŸterea mondială, iar în 1989 începe colaborarea cu Victoria Abril, în filmul „Atame”, care va stârni controverse, primind mai întâi calificativul X, apoi pe cel NC17, aplicat tuturor filmelor eronat considerate în trecut ca obscene.

Pedro Almodovar lansează, în 2002, pelicula „Hable con ella”, considerat cel mai bun film din cariera sa, distins cu Oscarul pentru cel mai bun scenariu. Filmul „La mala educacion”, inspirat de experienÅ£a din ÅŸcolile religioase, a fost adeseaori criticat, pentru atitudinea faţă de biserică ÅŸi religie. ÃŽn 2006 apare filmul „Volver”, cu Penelope Cruz cap de afiÅŸ, distins cu premiul pentru cea mai bună regie ÅŸi premiul publicului la Premiile Academiei Europene de Film ÅŸi Premiul Goya pentru cea mai bună peliculă.