Am, n-am treaba – la cumparaturi!

Please select a featured image for your post

Oricat de uzat ar fi termenul de la 1900 incoace, consumerismul este una dintre caracteristicile omenirii. Poate doar cei mai fericiti, din state neinvadate inca de multitudinea de supermarketuri si magazine, se pot lauda ca nu inteleg acest termen, insa marea majoritatea locuitorilor Terrei i-au cazut deja prizonieri. N-am crezut niciodata ca oamenii chiar pot cumpara doar de dragul shoppingului, si cu atat mai putin nu am crezut vreodata in mult discutatele efecte terapeutice pe care o astfel de indeletnicire o are la femei. Iata insa ca niciodata nu e prea tarziu sa realizezi ca totusi consumerismul exista, ca suntem captivi intr-o lume care ne obliga sa cumparam, consumam, aruncam si sa cumparam din nou fara ca macar sa ne dam seama. Recent am asistat in orasul in care locuiesc la deschiderea unui nou supermarket. Nimic neobisnuit, s-ar putea spune. S-au mai deschis inca vreo patru in ultimul an, deci nu ar fi fost o noutate pentru nimeni. Totusi, nu mica mi-a fost mirarea cand am vazut cu cata ardoare se inghesuiau in autobuzele puse special la dispozitia cumparatorilor, sute de oameni chiar in prima zi.
Recunosc, ma numaram printre ei, si in consecinta am fost o parte din cei care au „dat navala” ametind chiar si paznicii supermarketului, ca sa nu mai vorbim de casiere sau asistentii de pe raioane. Totusi, am avut senzatia ca motivul meu era oarecum intemeiat. Ma dusesem acolo cu un scop precis, l-am indeplinit si am plecat. Stand insa la cozile aparent interminabile, am avut ragazul sa observ consumerismul in plina desfasurare.
Citeste si:  Sportul nostru de zi cu zi
La o ora destul de matinala, sute de oameni au umplut magazinul cuprinsi de o dorinta frenetica de a cumpara. In majoritate batrani, toti treceau destul de repede peste tot ce nu avea vreun banner cu „oferta” ingramadindu-se in raioanele promotionale. Senzatia de debusolare generala se combina perfect cu indecizia asupra cumparaturilor. Prilej perfect, se pare, pentru a scoate din buzunar sume regretabile ulterior pentru lucruri fara de care cu siguranta cei mai multi puteau supravietui.
Citeste si:  Urari de nunta
Dincolo de aceasta intamplare recenta, am reusit sa imi dau seama ca atitudinea de fapt este aceeasi in fiecare zi, chiar daca in supermarketul nou deschis ea capatase proportii terifiante. Daca ai de cumparat o pereche de pantofi, de exemplu, cu siguranta vei gasi alaturi si dresuri asortate sau o geanta. Esti tentat evident sa cumperi, chiar daca poate dulapul de acasa e plin de astfel de accesorii si singura ta probema era faptul ca nu aveai pantofi noi. La fel se intampla si cu mancarea. De ce sa cumperi doar un pachet de unt, cand poti avea si crema de unt in zece variante de gust, toate atragatoare si probabil apetisante. Te plimbi printre rafturi imense, ai la dispozitie cateva minute sa iei o decizie, nu reusesti, si in cele din urma iei de toate in ideea ca „oricum se consuma”.
Citeste si:  Joi la TIFF
Ce spun insa specialistii? E sau nu e bine sa devenim sclavii consumerisumlui? Daca e sa intrebam specialistii din domeniul economic, cu siguranta vom primi un raspuns pozitiv. Daca insa vorbim cu un psiholog, cu siguranta ne va spune ca tendinta de cumparare exagerata e una nefasta. Nu numai ca dauneaza grav bugetului personal, insa poate conduce si la tot felul de alte dereglari de ordin psihic. Avem, n-avem treaba asadar, poate e uneori mai bine sa evitam a merge la cumparaturi doar de dragul de a cumpara, sau de a umple cosurile exagerat atunci cand de fapt avem nevoie de unul sau doua produse. Si poate ca in loc urmarim reclamele cu noile magazine care se deschid in fiecare saptamana, ar fi mai bine sa ne indreptam atentia si spre alte locatii – amintind de Caragiale.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.