fbpx

Artistul britanic Damien Hirst şi-a vândut operele cu 140 mil. de euro, sfidând criza financiară

Artistul britanic Damien Hirst a câştigat marţi un curajos pariu pe care îl făcuse reuşind să obţină suma-record de 140,3 milioane de euro graţie unei vânzări la licitaţie, fără precedent la Londra, a 223 dintre operele sale, un superb mod de a ignora criza financiară mondială, comentează AFP.

„Suntem foarte, foarte fericiÅ£i”, a comentat un purtător de cuvânt al casei de licitaÅ£ii Sotheby’s din Londra anunţând rezultatul final al celor două zile de tranzacÅ£ii: 111,57 milioane de lire, adică 198 milioane de dolari, ceea ce înseamnă aproape dublu decât estimarea iniÅ£ială înainte de vânzare, care miza pe 65 de milioane de lire.

„Beautiful inside my head forever” („ÃŽntotdeauna frumos în capul meu”) a devenit astfel cea mai mare vânzare cu licitaÅ£ie consacrată unui singur artist care a fost organizată vreodată în lume. ÃŽncă de luni seara, cu numai 56 de obiecte adjudecate pentru 127,25 milioane de dolari, fusese deja depăşit recordul deÅ£inut până acum de achiziÅ£ionarea a 88 de opere de Pablo Picasso în 1993, vânzare care adusese 20 de milioane de dolari.

„Sunt complet epuizat ÅŸi stupefiat că arta mea se vinde în timp ce băncile dau faliment. ÃŽmi imaginez că asta înseamnă că oamenii preferă să-ÅŸi plaseze banii în fluturi decât în bănci – imi pare că este azi o lume mai bună”, a comentat Damien Hirst, artistul în vârstă de 43 de ani, care are o parte din creaÅ£ii realizate cu ajutorul aripilor de fluture.

Operele, toate realizate în 2008, au fost propuse de Hirst spre vânzare la licitaÅ£ie în ansamblu, ca show, fără a mai recurge la serviciul unei galerii, ceea ce i-a permis să economisească un comision de 40-50%. Sotheby’s nu s-a mai întâlnit cu aÅŸa ceva în cei 264 de ani de existenţă. Artistul ar urma deci să încaseze aproape tot ce s-a obÅ£inut din vânzarea operelor propuse. Comisionul casei de licitaÅ£ii e plătit de cumpărător. O sumă de care ar urma să profite ÅŸi numeroÅŸii asistenÅ£i – între 120 ÅŸi 200, potrivit presei – care operează în ÅŸase ateliere.

Citeste si:  Cine este imaginea TinaR?

Unii critici au spus că exista riscul ca propunând atât de multe opere dintr-odată cota sa să scadă, însă Hirst a atins un nou record pentru o singură operă scoasă la licitaÅ£ie cu piesa-cheie a vânzării, „ViÅ£elul de aur”. Această instalaÅ£ie de zece tone, estimată ca valorând între opt ÅŸi 12 milioane de lire, a fost adjudecată pentru 10,3 milioane de lire. Animalul este instalat într-un acvariu cu formol având copitele, coarnele ÅŸi un disc pus pe craniu din aur de 18 carate. Precedentul record aparÅ£inea lucrării „Lullaby spring”, vândută în iunie 2007 pentru 9,65 milioane de lire.

Pe acelaÅŸi principiu, Hirst a creat „Regatul” (2008), care pune în scenă un rechin-tigru. Această operă a fost vândută cu 9,5 milioane de lire, depăşind estimarea maximă de 6 milioane de lire ÅŸi devenind cea de-a doua cea mai bună performanţă în materie de licitaÅ£ii.

Specificul acestei licitaţii a creat şi evenimentul, pentru că a fost vorba despre cea mai mare expoziţie de opere semnate Hirst organizată vreodată, o miniretrospectivă a modului său de expresie. În plus, niciuna dintre opere nu fusese expusă până atunci.

Potrivit Sotheby’s, peste 21.000 de persoane au vizitat casa de expoziÅ£ie din New Bond Street în perioada 5-15 septembrie pentru a-i vedea operele artistului înainte ca ele să se risipească intrând în posesia diverÅŸilor proprietari.

Sotheby’s însăşi a organizat vizite cu ghid, în grup, ÅŸi a tipărit un plan în care recomanda parcursul, pentru a avea repere în labirintul de 13 săli unde erau prezentate operele.

Citeste si:  Avanpremieră "Vicky Cristina Barcelona" la festivalul B-EST

Totalitatea celor 700 de bilete ale sălii de licitare fuseseră rezervate ÅŸi au fost cumpărate (în afara comenzilor pe internet) aproape 1.300 de cataloage – fiecare cântărind circa 4,8 kilograme – la preÅ£ul de 50 de lire (62 de euro). ÃŽncă un record.

ÃŽncepând din 2007, Hirst este artistul în viaţă care a obÅ£inut cel mai mult din vânzarea unei opere de artă. Este vorba despre „For The Love Of God” (Pentru dragostea de Dumnezeu), o copie în platină a unui craniu din secolul al XVIII-lea, căruia i-a inserat 8.601 diamante. Opera a fost vândută pentru 100 de milioane de dolari (74 de milioane de euro).

Cu animalele sale în formol, alegorii asupra morţii, britanicul Damien Hirst are, la 43 de ani, o operă tulburătoare şi controversată, devenind artistul cel mai scump din lume şi bulversând piaţa artei, comentează AFP.

Succesul licitaÅ£iei pentru „Beautiful inside my head forever” a validat strategia sa de a ceda direct operele, fără a mai recurge la o galerie ca intermediar. Damien Hirst este consacrat astfel, fără tăgadă, drept superstarul actual al lumii artei.

Crescut de mama sa – nu ÅŸi-a cunoscut niciodată tatăl, iar tatăl său vitreg i-a părăsit când avea 12 ani – la Leeds, în nordul industrial al Angliei, Damien Hirst devine pasionat de artă la o vârstă fragedă, apoi studiează la Goldsmith College din Londra.

ÃŽn 1989, organizează la Londra expoziÅ£ia Freeze, care reuneÅŸte operele celor care se vor numi mai târziu the Young British Artists (Tinerii artiÅŸti britanici), din care face parte Tracey Emin. Un an mai târziu, are o întâlnire care îi lansează cariera. Publicitarul Charles Saatchi, mare colecÅ£ionar de artă modernă, îi va finanÅ£a primul său proiect: un rechin uriaÅŸ care pluteÅŸte într-un acvariu plin cu formol. Opera se intitulează „The physical impossibility of death in the mind of someone living” (Imposibilitatea fizică de a muri în mintea cuiva care trăieÅŸte).

Citeste si:  Supravietuire cu salariu minim

Obsesia sa pentru moarte transpare în întreaga serie de opere realizate cu animale în formol, din care ultimul exemplar este ViÅ£elul de aur, vândut luni la Sotheby’s cu 12,9 milioane de euro. Cadavrele de animale pe care le foloseÅŸte sunt adesea tăiate, dând posibilitatea celui care priveÅŸte să vadă ce este în interior.

Laureat în 1995 al Turner Prize, lui Damien Hirst îi place să lucreze pe o serie de pânze presărate cu fluturi naturalizaÅ£i ÅŸi să realizeze „spot paintings” (puncte de culoare pe un fond alb) ÅŸi „spin paintings” (procedeu pictural prin care se foloseÅŸte forÅ£a centrifugă pentru răspândirea culorii pe pânză).

Încă de la începuturile carierei lui, când a apărut cu un fierăstrău în mână pe coperta revistei Esquire, a dat naştere la scandal. În afară de înclinaţia sa către provocare, criticii îl acuză că degradează arta la rangul de simplu instrument pentru a strânge apoi milioane de dolari.

Artistul, care locuieÅŸte în Devon, în sudul Angliei, împreună cu soÅ£ia Maia ÅŸi cei trei fii, îşi multiplică operele. Criticii îi reproÅŸează că adesea îi lasă pe asistenÅ£ii săi – între 120 ÅŸi 200, potrivit presei – care lucrează în ÅŸase ateliere, să asigure fabricarea.

Potrivit presei britanice, artistul ar avea între 30 şi 40 de proprietăţi, iar averea sa ar echivala cu cea a autoarei celebrei saga Harry Potter, JK Rowling (estimată la 545 milioane de lire în 2007).

Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.