Casual Friday – prieten sau dusman

Casual Friday, in traducere aproximativa Vinerea-in-care-ne-putem-imbraca-mai-lejer, concept cunoscut in America si Canada, tarile lui de origine si ca Dress-down Friday, Bis-Cas-Fri, a prins foarte bine in mai toate colturile lumii unde exista corporatii si companii mari cu cultura organizationala proprie. Casual Friday isi are originile prin anii 1950 si a fost o incercare de crestere a moralului lucratorilor administrativi (TESA), cei ce prestau exclusiv activitate de birou. La acel moment, nu a fost foarte popular conceptul, insa in anii ’70, cand productia de haine din afara SUA s-a raspandit, ideea a fost reluata si folosita de producatorii acestor haine in campanii publicitare agresive.

Casual Friday defineste stilul vestimentar pe care angajatii il adopta vinerea, in speta in ultima zi lucratoare din saptamana si cea care anunta week-end-ul, care este diferit de cel adoptat in restul saptamanii. Spre deosebire de restul saptamanii, vinerea angajatii corporatisti au voie (de la codul vestimentar citire) sa poarte si altceva decat costume cu cravata (barbatii) gri, negre sau bleu-marin si taioare si fusta sau pantalon (femeile). Unele companii permit vinerea blugi, tricouri cu maneca scurta, hanorace si adidasi, dar altele impun chiar si vinerea stilul „smart casual”, adica o mai mare libertate la culoare, de exemplu, dar aceleasi restrictii la croieli si stil.

Citeste si:  Filme de vazut la Festivalul International de Film Bucuresti

Felul in care se imbraca barbatii si femeile ce lucreaza in corporatii a fost subiect de discutie inca de la inceput. Anumite companii au permis vinerea in codurile vestimentare (de cele mai multe ori scrise) un stil lejer de blugi, pantaloni scurti si sandale, pentru ca ulterior sa treaca la stilul smart-casual, un stil profesional, business, dar totusi lejer. Motivatia sta in aceea ca organizatiile acestea au realizat la un moment dat ca felul in care se imbraca oamenii, chiar si vinerea, au impact asupra productiei, nivelului vanzarilor, imaginii intregii companii. De asemenea, au realizat ca partenerii, clientii, sponsorii, etc. se asteapta de la ei sa se comporte in mod profesional si sa arate ca atare daca vor sa beneficieze de serviciile lor. Lumea business este o lume legata prin fire cauzale invizibile, iar la un moment dat s-a simtit nevoia uniformizarii stilului vestimentar pentru ca furnizorii de servicii sa se ridice la inaltimea imaginii clientilor lor, partenerii la inaltimea celor cu care desfasoara proiecte, etc. totusi, „vinerea lejera” a rezistat ca o dovada a faptului ca exista creativitate in companii, ca exista libertate de miscare, ca organizatiile sunt orientate catre oameni si catre nevoile lor. De altfel, companiile cu profil creativ, agentiile de publicitate, IT, etc., se caracterizeaza printr-un stil vestimentar si mai relaxat, desi pastreaza aspectul profesional.

Citeste si:  Cadou la www.tarafashion.ro

Discutiile dintre management si angajati cu privire la felul in care se imbraca vinerea se refera la detalii anatomice cat se poate de concrete, ceea ce face ca unele din exemplele ce apar in codurile vestimentare scrise ale corporatiilor sa fie chiar amuzante.

Barbatii pot purta pantaloni cu o singura dunga. In maxim 4 variante de culori – gri, negru, maron, bleu-marin. In anumite companii, este permisa si culoarea kaki.

Citeste si:  Munca in strainatate

Femeile vor cauta materiale pentru hainele de birou mai lejere, dar care sa nu para prea tineresti pentru varsta lor.

Incaltarile pot fi mai sport in „vinerea lejera”, in plus fata de restul saptamanii, este permisa vizibilitatea a maxim doua degete de la picioare.

Daca ati fost pusi vreodata in fata unui cod vestimentar scris, ati constatat sigur aceste detalii care, pentru corporatisti, sunt importante si care, puse in scris, dau o nota amuzanta intregului context. Sustinatorii conceptului de „Casual Friday” se exprima foarte calduros in favoarea lui. Ei sustin chiar ca aceasta este insasi cheia succesului in business:

Look like you mean business, no matter what day of the week!


2 Comentarii
  1. eu lucrez in IT si lejeritatea in domeniul nostru e intr-adevar mult mai mare. majoritatea angajatilor sunt baieti, ceea ce inseamna jeans + pantofi sport. putinele fete care suntem, suntem destul de sport imbracate, rarissim fuste sau businesswear. cu alte cuvinte la noi e in fiecare zi casual friday. :))

  2. ma lasati cu casual friday? e cea mai misto zi pentru banchisti si finantisti. in sfarsit vad si ei \”some skin babyyyy…\” ca in rest numai femei intepate. mai bine de cei care sunt in firme mai mici. sunt mai prietenosi si se imbraca cum au kef.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.