Combate stresul la locul de munca

Organizatia Mondiala a Sanatatii considera stresul o epidemie mondiala, carateristica secolului nostru. Desi sunt multi factori care contribuie la stresul cotidian, locul de munca este printre primele de pe lista. Stresul la locul de munca nu este un fenomen nou, dar, mai mult ca niciodata, el ameninta sanatatea si bunastarea noastra. Desi tehnologia moderna ne usureaza munca, tot ea este de vina pentru supraincarcarea cu informatii si presiunea tot mai crescuta asupra angajatului, care trebuie sa fie mereu mai productiv, mai bun, mai eficient.

Stresul este raspunsul corpului si al mintii noastre la presiunea pe care o punem asupra lor. E o reactie normala si pozitiva, caci fara el nu am putea sa facem fata deadline-urilor, nu ne-am stradui sa ne atingem target-ul, sa fim in fiecare zi mai buni. Pentru a te atrage, pentru a-ti oferi satisfactii, un job trebuie sa-ti ofere provocari, sa te indemne sa capeti noi si noi cunostinte si abilitati. Cu totii intalnim situatii care ne provoaca o anume cantitate de stres, ne straduim sa le depasim, apoi, cand criza a trecut, ne relaxam si ne bucuram de victorie. Problemele reale apar atunci cand stresul devine constant si atat de mare, incat fiecare zi este o lupta si nu avem niciodata timp sa ne relaxam pentru ca, dupa o criza, urmeaza mereu alta si alta.

Citeste si:  Copilul tau si zodiile

Atunci cand provocarile devin prea mari si prea dese, cand presiunea este prea mare pentru puterile tale, cand satisfactia se transforma in frustrare si epuizare, putem vorbi de stres la locul de munca. Atunci cand stresul depaseste limitele normalului, raspunsul emotional si fizic este nociv pentru angajat, dar si pentru companie.

Stresul la locul de munca este rezultatul multor factori, care de obicei lucreaza impreuna. In primul rand, sunt stresante meseriile recunoscute ca fiind periculoase, care implica probleme de viata si de moarte, care te solicita foarte mult din punct de vedere psihic. Dar orice loc de munca, chiar daca nu se incadreaza in aceste categorii, poate sa fie stresant.

Aceasta situatie este rezultatul mai multor factori. E vorba de :
• Cerintele prea mari din partea superiorilor
• Lipsa de organizare si comunicare
• Lipsa de sprijin din partea superiorilor sau colegilor
• Volumul prea mare de munca
• Factorii de mediu (zgomot, aglomeratie in birou, lipsa aerului)
• Teama de esec
• Lipsa pregatirii si a abilitatilor necesare
• Competitia mare, conflictele intre colegi
• Prea mult timp petrecut la munca
• Nemultumirile de ordin material

Sunt doar cativa din factorii care provoaca stresul excesiv la locul de munca. In realitate sunt mult mai multi. Si chiar cele mai mici probleme pot, in timp, sa-ti provoace stres daca nu iei masuri pentru rezolvarea lor la momentul potrivit.

Citeste si:  e-Business Intro - sansa ta de a-ti porni o afacere in online

Poate ca pare o problema minora, un „mof”, dar, in timp, stresul la locul de munca poate sa-ti afecteze viata mai mult decat ai crede. Stresul prelungit iti altereaza starea de sanatate. Te poti alege cu dureri de cap, insomnii, dureri de stomac, dificultati de concentrare, nervozitate. Pe termen lung, se pare ca stresul are legatura si cu bolile cardiovasculare si psihice. In ce priveste planul emotional, nu mai trebuie spus cat de mult poate stresul sa-ti afecteze relatiile cu cei din jur, cu familia, prietenii, colegii.

Ce este de facut? In primul rand, pana nu-ti cunosti dusmanul, nu-l poti invinge. Trebuie identificati factorii care au dus la stres excesiv. Poate te streseaza volumul prea mare de munca, poate relatia cu superiorul lasa de dorit. Oricare ar fi problema, trebuie sa o identifici pentru a o putea indeparta. Dar uneori nici macar asta nu e de ajuns.

De aceea, mai trebuie facuti cativa pasi.
• Nu-ti lua munca prea in serios. Ai facut o greseala? Asta e! Se mai intampla. Pentru toate exista un remediu.
• Din cand in cand, lasa munca la o parte si „joaca-te”. Jocul tau poate fi orice activitate care iti face placere. Important este sa uiti de probleme macar pentru 10 minute.
• Accepta ca unele lucruri nu pot fi controlate si nu te mai obosi sa te lupti cu ele. Mai bine concentreaza-te pe ceea ce poti controla.
• Accepta criticile. Nu intra in panica la cea mai nevinovata critica. Chiar si comentariile negative la adresa ta iti pot aduce beneficii pentru ca iti arata unde trebuie sa mai lucrezi.
• Cauta un echilibru intre profesie si viata din afara ei. Munca ta nu trebuie sa devina viata ta.

Citeste si:  SoÅ£ia lui John McCain este pe locul doi în topul celor mai elegante prime doamne ale SUA

Ai incercat toate variantele de a reduce stresul si nu ai observat nici un rezultat? Poate ca e timpul sa-ti schimbi locul de munca. Stresul scade productivitatea angajatului si provoaca pierderi companiei. Cu cat angajatii sunt mai stresati, cu atat angajatorul pierde mai mult. Cu toate acestea, unele companii nu incearca deloc sa ajute la relaxarea angajatilor si nici macar la reducerea nivelului de stres.

Fie ca e vorba de politica firmei sau de personalitatea superiorilor, unele probleme pur si simplu nu pot fi rezolvate si atunci este mai bine sa renunti, pentru a-ti pastra sanatatea fizica si emotionala, pentru a-ti salva relatia cu familia si prietenii.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.