Cui ii e frica de vorbitul in public?

Un articol de prin anii ’80 mentiona ca mai mult decat de moarte, paienjeni, inaltimi sau spatii inchise, oamenilor le este frica de vorbitul in public, in fata unui public larg. Desi la prima impresie am putea raspunde automat la intrebare cu „mie nu”, aflati ca si dintre respondentii din aceasta categorie, mai mult de jumatate dezvolta un trac destul de violent pusi in fata unei situatii reale in care trebuie sa vorbeasca in public.

Cand vine vorba despre vorbitul in public, cele mai importante sunt abilitatile de comunicare innascute si educate. Stii desigur ca din metodele de comunicare, cele mai de impact (85%) sunt cele date limbajul non-verbal, in timp ce cuvintele au un impact de numai 15% asupra publicului. Asadar, pentru o prezentare in public de succes e nevoie sa ne concentram atentia pe limbajul non-verbal si pe forma prezentarii:

Citeste si:  Ochelarii digitali

1. Postura trebuie sa fie deschisa, sa transmita auto-control, dar si ca te simti confortabil pe scena, in elementul tau.
2. Fii expresiva in gesturi si mimica, fara a exagera in exprimari prea largi cu mainile, prea expansive sau prea teatrale.
3. Fereste-te de gesturi care tradeaza nervozitatea: ridicarea manecilor, scarpinatul, clicaitul pixului, aratatul cu degetul, etc.
4. Vestimentatia trebuie sa fie potrivita evenimentului. Cele cinci tinute standard sunt, in ordinea rigiditatii: black-tie, business, smart-casual, casual, beach-sport.
5. Pastreaza contactul vizual cu sala pe tot parcursul prezentarii. Incearca sa nu omiti pe nimeni, dar nici nu iti fixa privirea pe o singura persoana sau un singur punct.

Citeste si:  Tunisia - Excursie in Desertul Sahara

In ceea ce priveste continutul prezentarii si regulile legate de limbaj, iata ce te sfatuiesc:
1. Foloseste acelasi limbaj cu cel al publicului. Daca totusi folosesti cuvinte tehnice, defineste-le fara sa ii jignesti insa pe cei aflati in sala si care cunosc sensul.
2. Foloseste-te de pilde, fabule, chiar bancuri pentru a-ti sustine argumentatia – relaxezi astfel publicul, ti-l apropii si clarifici ideile mai dificile.
3. Cunoaste-ti la perfectie subiectul si actualizeaza-ti in permanenta cunostintele in domeniu.
4. Fa-ti foarte clare inca de la inceput ideile, argumentele, teza pe care o sustii. Nu e indicat sa fie prea stufoasa, maxim 2-3 idei principale pe care sa le sustii si sa le repeti pe parcursul prezentarii.
5. Nu divaga! Exerseaza in particular evitarea „vorbitului in paranteze” – precizari ale precizarilor, explicatie-n explicatie.

Citeste si:  Cum sa iti faci sefii sa creada ca muncesti - indreptar in 8 pasi simpli

De asemenea, nu prelua o postura care ar putea fi gresit interpretata de public. Exista trei astfel de posturi, de comportamente pe care neexperimentatii sunt tentati sa le adopte: submisiv (privire in pamant, voce scazuta si timida), compulsiv (agitatie exagerata, gesturi necontrolate si obositoare), agresiv (privire amenintatoare, ton ridicat si autoritar).

Ca nota generala, te mai sfatuiesc sa fii tu insati, sa nu copiezi stiluri de vorbit in public de la alte persoane chiar daca ti-au placut si crezi ca ti se potrivesc. Poti, eventual, sa preiei glume, citate, pe care sa le inserezi la momentul potrivit in contextul potrivit, dar pastreaza tot timpul particularitatile stilului tau unic.


2 Comentarii
  1. Da, chiar e o problema pentru unii. Mai rara se intampla sa vorbesti in fata unei sali pline, dar s emai ivesc ocazii pe laexamene, prezentari la scoala, la serviciu. Si sunt oameni foarte binepregatiti care se descurca prost din cauza tracului. Trebuie sa inveti sa te controlezi, altfel risti sa-ti vezi toata munca pe apa sambetei doar din cauza emotiilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.