fbpx

Invata sa asculti

Succesul nostru in viata profesionala, sociala si personala depinde in mare masura de comunicare. Nu degeaba toti angajatorii cauta persoane cu „abilitati de comunicare”. O expresie atat de des folosita si totusi atat de rar inteleasa. Cu totii tindem sa credem ca a comunica inseamna a vorbi. Ca sa comunici eficient, trebuie sa te exprimi corect, pe intelesul interlocutorului. Asta sa fie tot ce se ascunde in spatele „abilitatilor de comunicare”?

Cu siguranta, nu. Comunicarea nu are un singur sens. Comunicarea nu se desfasoara doar dinspre tine catre interlocutor, ci si dinspre interlocutor inspre tine. A asculta este la fel de important ca si a vorbi. Si totusi, multi nu acorda importanta ascultarii sau nu stiu ca este o mare diferenta intre a auzi ce ti se spune si a asculta cu adevarat.

Cei care stiu sa asculte invata mai mult, afla mai mult, inteleg mai bine ce au de facut, sunt mai apropiati de prieteni si colegi, lucreaza mai bine in echipa, rezolva problemele mai repede si inteleg toate mesajele care le sunt adresate. Oamenii care asculta cu adevarat sunt mai interesati de interlocutor si parerile sale. Sunt cei pe care am vrea sa-i avem in preajma in viata sociala si profesionala.

Citeste si:  Vedete la medic

Diferenta dintre a auzi si a asculta consta in folosirea mintii. De auzit, auzi involuntar toate zgomotele din jurul tau. Cand asculti, faci un efort mental voit pentru a intelege ce anume ti se comunica. Un bun ascultator isi foloseste urechile, mintea, ochii si inima in egala masura.

Cand ai o discutie, trebuie sa fii acolo cu adevarat, cu trup si suflet. Chiar daca ai vrea sa fii acasa, intr-o cada plina cu apa, realitatea este alta si trebuie sa te concentrezi pe ceea ce ti se spune. Daca te trezesti formuland in minte urmatoarea ta replica atunci cand interlocutorul nu a terminat-o pe a sa, esti nedreapta fata de el si fata de conversatia voastra. Te vei alege cu mai multe de pe urma conversatiei daca intelegi si asimilezi ceea ce ti se spune inainte de a vorbi.

Daca nu asculti cu adevarat, ochii te tradeaza imediat. Cand incepi sa te gandesti la alte lucruri sau visezi la ce vei face in week-end, dezinteresul ti se vede in ochi, iar interlocutorul isi poate da seama cu usurinta ca nu esti atenta, chiar daca te straduiesti sa te uiti in ochii lui. Privirea goala este prima care tradeaza plictiseala. Ascultarea eficienta nu depinde numai de urechi, ci si de ochi.

Citeste si:  Exercitii pentru muschii memoriei

Unele persoane asculta cu adevarat ce li se spune, dar, din diferite motive, ce de obicei din timiditate, evita sa se uite in ochii interlocutorului. Contactul vizual te ajuta sa comunici non-verbal cu cel din fata ta. In momentul cand auzi ceva cu care esti de acord, tinzi sa dai din cap afirmativ, fara sa vrei, iar vorbitorul intelege ca il aprobi, chiar daca nu ai scos niciun cuvant. Si tu poti intelege mai bine ceea ce ti se spune daca privesti chipul sau. Unele expresii si gesturi tradeaza adevaratul sens al cuvintelor (ironia, glumele) pe care altfel nu l-ai putea percepe.

Pe langa ochi, tradeaza lipsa de interes limbajul non-verbal. Daca te joci nervos cu pixul sau iti mangai visatoare o suvita de par, oricine isi da seama ca nu esti cu adevarat acolo, in acea camera.

Dar ce avem de facut pentru a asculta cu inima? Nu trebuie decat sa ne punem in locul interlocutorului. Ce faci cand un prieten iti povesteste un lucru frumos care i s-a intamplat? Daca intervii imediat si povestesti o intamplare similara din experienta ta, inseamna ca nu esti un bun ascultator. Prietenul vine la tine ca sa-ti povesteasca si sa se bucure impreuna cu tine de ce i s-a intamplat. Cand intervii in povestirea lui, ii arati, poate fara sa vrei ca nu te intereseaza ce are el de spus, ci ceea ce ai tu de spus. Pe scurt, nu asculti cu inima. Foarte rar, impartasim bucuria sau durerea cuiva. Foarte rar, lasam interlocutorul sa vorbeasca. Lasa-l pe celalalt sa vorbeasca, macar sa-si termine fraza, pentru a-i arata ca te intereseaza ce are de spus, fie ca iti este prieten, sef sau coleg de serviciu.

Citeste si:  Cum sa lucrezi mai eficient

In sfarsit, sa recapitulam ce avem de facut pentru a asculta eficient :

&nbsp&nbsp&nbsp• Asculta, nu incerca sa rezolvi probleme sau sa judeci.
&nbsp&nbsp&nbsp• Pune intrebari daca nu ai inteles ceva.
&nbsp&nbsp&nbsp• Fii constienta de limbajul corpului tau.
&nbsp&nbsp&nbsp• Nu sugera continuarea frazei cand vorbitorul face o pauza.
&nbsp&nbsp&nbsp• Uita-te in ochii celui ce vorbeste.
&nbsp&nbsp&nbsp• Depisteaza semnalele non-verbale.

Un comentariu
  1. da,foarte interesant.As dori sa pot sa fiu asa.dar cum nimeni nu-i perfect…m-a consolez cu ideea.nu pot sa fiu si un bun ascultator si sa aranjez o masa perfecta si sa mai fac mai stiu eu ce perfect.sunt om.dar imi plac f mult astfel de articole educative.

Lasă un răspuns la mihaela Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată.