Luxemburg, micul castel din Marele Ducat

Groussherzogtum Letzebuerg se traduce, din luxemburgheza, prin Marele Ducat de Luxemburg. Ca ducat o fi mare, nimic de zis, ca stat mai putin: are 2500 de kilometri patrati. Cum ar veni, un patrat cu latura de 50 km, in doua ore ii faci inconjurul cu masina. Luxemburg are trei vecini mari si lati: Franta, Germania si Belgia. Limbile oficiale ale statului sunt germana, franceza si – in caz ca nu va descurcati cu niciuna dintre ele! – luxemburgheza. Populatia statului e de o jumatate de milion de suflete, dar turistii straini care trec anual pe aici sunt de zece ori mai multi decat localnicii, ceea ce inseamna ca au ce vizita. Sa incepem cu obiectivul de maxim interes.

Capitala Luxemburgului se cheama tot Luxemburg. Atat bazele ei, cat si denumirea, dateaza din anul 963. Contele Sigefroi I a obtinut atunci un teritoriu printr-un amiabil schimb de terenuri, ca Gigi Becali, unde a ridicat, pe stanca denumita Bock, un castel. De aici originea numelui de care vorbeam: Letzebuerg inseamna „castel mic“, asadar Groussherzogtum Letzebuerg e un oximoron: Marele Ducat al Micului Castel. Bucati din structura cladirii au ramas pana azi.

Citeste si:  Omenirea va avea nevoie de două planete în 2030, dacă îşi menÅ£ine ritmul de consum - studiu

In jurul castelului si-au ridicat case soldatii si personalul care robotea pentru conte. Doua sute de ani mai tarziu, un zid de aparare inconjura si locuintele respective, un orasel. In secolul XV, o noua fortificatie s-a adaugat celor existente, care si ele au fost cosolidate, la suprafata pamantului si in maruntaiele sale. Mergand pana la 40 de metri sub pamant, in stanca, luxemburghezii au sapat galerii pe mai multe etaje, construind un oras adevarat, care putea rezista oricarui asediu: aveau in galerii bacanii si macelarii, depozite de armament, grajduri si depozite de hrana pentru cai. In 1867, prin Tratatul de la Londra, marile puteri s-au angajat sa asigure neutralitatea Luxemburgului, astfel ca fortificatiile au trebuit distruse.

Operatiunea a costat enorm, a durat 16 ani si nu s-a putut finaliza, fiindca naruirea tuturor galeriilor ar fi afectat structura orasului de la suprafata. 17 kilometri de galerii exista si-n ziua de azi, precum si porti ale fortificatiilor si redute. Ele pot fi si sunt vizitate de turisti. Portiunea aceasta a orasului ofera si cea mai buna panorama.

Alte cladiri, istorice sau moderne, merita sa le treci pragul. Catedrala Notre Dame, constructie gotica din secolul XVII; Piata Wilhelm, dominata de cladirea Primariei, din 1830; Piata Armelor, cu Palatul Municipal si multe cafenele in aer liber; Muzeul National de Istorie si Arta; Muzeul de Istorie al orasului Luxemburg; Muzeul de Arta Moderna al Marelui Ducat, Turnul Iacob; Parcul cu statui creat de Christian Veres in 2001. Orasul vechi, din sud, cel din zona fortificatiilor, e legat de cel nou printr-o multime de poduri durate nu atat peste ape, cat peste vai. Luxemburghezii se lauda ca au poduri mai multe decat venetienii.

Citeste si:  Horoscopul maya

Va dati seama ca nu va ia prea mult sa ajungeti din capitala in cel mai indepartat punct al tarii. Pe teritoriul ei se gasesc peste o suta de castele seculare, unele locuite si-n ziua de azi! Special pentru biciclisti exista 20 de trasee insumand 600 km – cat sa faca de 3 ori ocolul tarii. Si mai exista o ruta care la un moment dat se bifurca, indiferent incotro ai apuca-o, in trei carari: Waistrooss, ruta vinului.

Micul stat si totodata marele ducat a stiut de-a lungul vremii sa-si reprofileze prompt economia, fiind astazi tara cu cel mai mare PIB pe cap de locuitor din Uniunea Europeana. Cu un secol in urma, exporta trandafiri, cultivand peste 250 de specii. Mai apoi, tara s-a dezvoltat prin exploatarea zacamintelor de fier. Industria siderurgica a sucombat la nivel mondial, asa ca luxemburghezii au inchis minele si au deschis banci, acordand facilitati fiscale si exploatand, de data asta, pozitionarea in Europa. Astazi, pe o raza de 500 km din Luxemburg, se gaseste 40 % din averea Uniunii Europene!

Citeste si:  Aplanarea conflictelor

Luxemburghezii nu-l manie pe Dumnezeu, recunoscand ca traiesc precum in sanul lui Avram: la un sondaj din 2010, 96 % dintre locuitorii capitalei s-au aratat multumiti de traiul lor. In acelasi ani, compania Mercer a declarat orasul Luxemburg cel mai sigur din lume. Ca turist, va confruntati, asadar, cu mici riscuri sa va pomeniti ca masina v-a facut picioare din parcare. Apropo: pretul combustibilului este in Luxemburg sensibil mai mic decat in tarile dezvoltate din UE. Daca nu ajungeti aici cu masina, luati avionul pana la Paris sau Bruxelles si pana in Luxemburg nu mai aveti mult de parcurs cu trenul.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.