Manageri versus specialisti

Un barbat zbura cu un balon cu aer cald si la un moment dat si-a dat seama ca s-a ratacit. A coborat pana aproape de pamant si a zarit o femeie pe o pajiste. Apropiindu-se de ea i-a strigat: ‘- Fii amabila, poti sa ma ajuti? Am promis unui prieten ca ma intalnesc cu el, dar nu mai stiu unde ma aflu!’. Femeia i-a raspuns: ‘- Te afli intr-un balon cu aer cald la vreo 10 m inaltime. Te gasesti intre 40-41 grade latitudine nordica si intre 59-60 grade longitudine vestica.’ ‘- Ei, probabil esti inginera de profesie!’ spuse omul din balon. ‘- Asa este, spuse femeia, dar de unde stii?’ ‘- Pai tot ce mi-ai spus este corect din punct de vedere tehnic, dar tot n-am idee ce as putea face cu informatiile de la tine. Sa fiu sincer, nu m-ai ajutat deloc. Ba chiar pot spune ca m-ai tinut pe loc degeaba.’ Atunci femeia i-a raspuns: ‘- Dar tu trebuie sa fii manager!’. ‘- Asa este, raspunse barbatul, dar de unde stii?’.- Nu stii unde te afli si nici incotro te indrepti. Te-ai ridicat la inaltime profitand de o flama care a incins situatia. Ai facut o promisiune pe care nu ai cum sa o tii si te astepti ca oamenii de sub tine sa rezolve problema. Adevarul este ca te afli exact in locul unde te aflai cand am inceput discutia acum un minut, insa brusc constati acum ca asta este din vina mea!’

Citeste si:  Horoscopul saptamanii 12-18 ianuarie

Aceasta gluma destul de populara face deliciul atat al managerilor cat si al specialistilor, intrucat reuseste sa sintetizeze intr-o maniera amuzanta si inofensiva felul in care cele doua categorii profesionale se diferentiaza. Managerii sunt prin definitie generalisti, globali. Specialistii sunt persoane tehnice, orientate spre un anumit domeniu pe care l-au studiat si in care au capatat experienta. Managerii cresc ierarhic si isi asuma responsabilitati proportional cu nivelul de experienta, cu cat cresc profesional cu atat le creste si aria de expertiza si actiune. Persoanele specializate intr-un anumit domeniu sunt cu atat mai departe pe scara evolutiei cu cat se restrange aria lor de cercetare/actiune.

Citeste si:  Mega Show "Kings On Ice 2008"

Oricat de diferite ar fi cele doua categorii profesionale, ele sunt pilonii necesari, vitali pentru orice organizatie. Specialistii, tehnicienii inoveaza, cerceteaza, descopera, dezvolta local, managerii coordoneaza, sintetizeaza, dezvolta global. Pentru oricine priveste de afara este evident ca unii nu ar fi nimic fara ceilalti. Pentru cei din interiorul organizatiilor care au deja ani de experienta fiecare in domeniul lui, a devenit o traditie sa ‘concureze’ pentru rolul imaginar de ‘cel mai important’. Si asta pentru ca, desi se respecta unii pe altii si stiu ca, odata ce faci parte dintr-una dintre categorii, este fortat sa mai faci comparatia cu cealalta, li se poate parea ca recunoasterea meritelor se face diferit. Pe undeva este adevarat.

Cu riscul de a forta putin, am putea spune ca managerii sunt forma, specialistii sunt fondul. Specialistii sunt produsul in sine, managerii sunt reclama de la tv, fara produs nu ar avea compania ce vinde, dar fara reclama produsul nu ar fi cunoscut, iar vanzarea ar fi minima… De aceea, firesc pentru societatea noastra de consum, managerii fiind interfata, lor li se asuma creditul pentru produsul final, chiar daca stim cu totii la nivel constient ca altii sunt in spatele conceptului, fabricatiei. De aici apare ‘versus’ din titlul ‘manageri versus specialisti. Specialistii sunt fondul si ar trebui creditati ca atare. Insa fiecare departament tehnic al unei companii in care lucreaza persoane specializate pe o anumita bucatica reprezinta o piesa de puzzle. Managerii sunt cei care pun una langa alta piesele si tot ei sunt, implicit, cei care prezinta si reprezinta munca depusa de specialisti. O piesa de puzzle nu reprezinta nimic de una singura. Atunci insa cand are cineva abilitatea de a privi global si de a face o strategie de obtinere a jocului de puzzle complet cat mai repede si mai bine folosind fiecare piesa potrivita la locul potrivit, se numeste management.

Citeste si:  Sfaturi si exemple pentru redactarea scrisorii de intentie (partea a II-a)

2 Comentarii
  1. Savuros bancul si binevenit articolul. Snobismul romanesc proverbial face insa ca managerii sa fie tot ce conteaza iar piesele de puzzle de sub ei sa fie mult subapreciate. De aici si diferenta dintre managerii “eficienti” stiu sa aprecieze si sa faca sa se simta apreciata fiecare piesa

  2. Apropos de specialisti, am si eu un banc misto. oricum initial era cu un licentiat MBA si un post la Fed Ex. dar si versiunea asta e buna:
    Un tanar s-a angajat la un supermarket, si s-a prezentat in prima sa zi de serviciu. Managerul l-a intampinat cu o strangere calduroasa de mana si un zambet, i-a dat o matura si i-a spus:
    – Prima ta treaba este sa maturi podeaua.
    – Dar domnule, eu tocmai am terminat facultatea!
    – Oh, scuza-ma, nu stiam. Da-mi matura, am sa iti arat eu cum se face. O sa inveti repede.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.