Misterul navelor scufundate

Odata erau impunatoare, luxoase si mandre, infruntau cele mai periculoase mari, tineau piept celor mai puternice furtuni sau schimbau soarta unor popoare in cele mai mari razboaie ale Pamantului. Astazi zac pe tarmuri, jumatate scufundate sau ingropate in mal si nisip. Desi sunt ruginite, stricate si abandonate, epavele sunt mai atragatoare decat cele mai frumoase yachturi moderne. Vechimea, misterul care le invaluie si tragediile care au avut loc la bord nu pot lasa indiferent pe niciunul dintre vizitatori.

Anumite mari si tarmuri sunt un adevarat magnet pentru tragedii maritime datorita conditiilor meteo proaste. Un astfel de loc este Coasta Scheletilor, aflata pe teritoriul Namibiei, in partea nordica a oceanului Atlantic. Marinarii portughezi o numeau „Poarta Iadului” datorita conditiilor care o transformau intr-un real pericol pentru orice vas, dar numele care s-a pastrat pana astazi vine de la nenumaratele schelete de balene si foci care zaceau in trecut pe tarm.

Coasta este salbatica, nelocuita, foarte putin vizitata si extrem de frumoasa, cu dune de nisip, stanci salbatice lovite de valuri imense si cateva oaze acoperite de vegetatie. Dar nu asta atrage putinii turisti care vin aici, ci misterul epavelor care ruginesc in nisip. Ceata care bantuie malul oceanului, vantul puternic si valurile foarte mari au facut ca peste 1000 de vase de dimensiuni diferite sa se scufunde in zona.

Citeste si:  Managerii

Printre ele se numara cargo-ul Eduard Bohlen scufundat in 1909, nava de calatori Otavi, scufundata in 1945 si cargo-ul coreean Tong Taw scufundat in 1972. Dar cea mai cunoscuta este probabil povestea lui Dunedin Star, o nava scufundata in 1942 in timp ce se indrepta spre Orientul Mijlociu plina de pasageri si munitie pentru al doilea razboi mondial. Un remorcher, un bombardier si o nava de calatori s-au scufundat pe rand, incercand sa salveze supravietuitorii si abia al doilea convoi terestru trimis a reusit sa ajunga la ei, dar pe jos. Pasagerii de pe Duedin Star au petrecut aproape o luna, izolati pe Coasta Scheletilor. Vaporul a fost aproape in totalitate inghitit de nisipuri, insa a ramas pana astazi monument dedicat marinarilor de pe remorcherul Sir Charles Elliot, care au murit incercand sa salveze supravietuitorii lui Duedin Star.

Desi zona insulelor Canare nu este nici pe departe la fel de periculoasa, aici se afla una dintre cele mai faimoase epave ale lumii. Nava de linie SS America a fost construita in 1940 pentru Statele Unite, dar a fost vanduta de mai multe ori si a functionat sub diverse nume. Ultima data a fost vanduta Thailandei in 1993, dar in timpul calatoriei intre Grecia si Thailanda, SS America s-a desprins de nava care o remorca si echipajul nu a mai reusit sa o lege la loc. A fost lasata sa pluteasca in deriva pana cand partea din fata s-a impotmolit intr-un banc de nisip, in apropiere de Fuerteventura, Insulele Canare. La scurt timp, puternica nava s-a rupt in doua si a fost abandonata. A fost una din cele mai mari atractii ale Insulelor Canare, in special pentru scufundatorii dornici sa-i descopere misterele. Astazi nu se mai vede decat o mica parte a navei, restul fiind inghitit de apele oceanului.

Citeste si:  Arhefanii - Expozitie de Paolo Tait

Portavionul USS Oriskany a fost in serviciul armatei americane timp de 25 de ani si a fost folosit in operatiunile din Coreea, Vietnam si Mediterana. El nu este victima vreunei tragedii marine, ci a fost scufundat intentionat pentru a fi transformat intr-un recif artificial in beneficiul animalelor marine. A fost nevoie de 37 de minute pentru ca uriasa nava sa se scufunde. „Operatiunea” a avut loc in 2006 in Golful Pensacola din Florida, SUA, locul unde functioneaza una din cele mai mari baze militare americane. Astazi USS Oriskany functioneaza ca recif artificial, ca baza pentru pescuitul sportiv si atrage mii de scufundatori in fiecare an.

Citeste si:  Michael Jackson s-a mutat in California, unde si-a inchiriat o casa

Tot o nava militara a fost si Murmansk, un crucisator rus folosit intens in timpul Razboiului Rece. In 1994, in timp ce era remorcat catre India, vasul s-a desprins de remorcher si timp de patru zile nimeni nu a reusit sa-l prinda. Plutind in deriva, a ajuns in apropierea micului sat pescaresc Sorvaer de pe coasta Finlandei, unde s-a impotmolit in nisip. Acum isi asteapta sfarsitul sub un munte abrupt al coastei finlandeze, caci din 1994 si pana acum nimeni nu a reusit sa-l scoata din nisip. Desi locuitorii satului din apropiere se tem ca Murmansk ar putea avea inca la bord cateva tone de petrol, scufundatorii si pasionatii oceanului nu se tem sa se apropie si sa admire crucisatorul vechi, care a cunoscut multe din secretele Razboiului Rece si a transportat cei mai temuti agenti si spioni sovietici.



Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.