fbpx

Nae Caranfil acuza de plagiat spotul „Delaco”

Regizorul Nae Caranfil a declarat vineri, pentru NewsIn, că reclama la caÅŸcavalul „Delaco”, difuzată la televiziune, plagiază o secvenţă din filmul „Filantropica”, realizat de el în 2002, în timp ce agenÅ£ia de publicitate care a realizat spotul se abÅ£ine de la comentarii.

„Probabil că ÅŸuÅ£ii din metrou s-au făcut fraÅ£i de cruce cu copywriterii în costum ÅŸi cravată de la agenÅ£iile de publicitate. Se fură portofele, se fură mitraliere, de ce să nu se fure ÅŸi scene din „Filantropica”. Plus că ideea conform căreia caÅŸcavalul întăreÅŸte muÅŸchii mi se pare insolită. ÃŽn privinÅ£a unui demers legal, sunt sceptic, nu cred că Legea drepturilor de autor din România este echipată pentru asemenea situaÅ£ii. O să mă consult, totuÅŸi, cu un avocat. Creativii din publicitate au noroc că nu trebuie să-ÅŸi semneze „operele”. Dacă ar fi obligaÅ£i să o facă, mulÅ£i dintre ei ar trebui să-ÅŸi poarte ruÅŸinea unor „furăciuni” atât de flagrante cum este cea de faţă, asemenea unui dosar compromiţător de la CNSAS. Nu sunt convins că am destulă energie ÅŸi rezistenţă la prost-gust, ca să-mi bat capul cu această aiureală”, a spus regizorul.

Citeste si:  Trasarea asteparilor

Spotul „Delaco”, cu durata de 30 de secunde, prezintă o sală de clasă în care intră patru bărbaÅ£i, deciÅŸi să îi convingă pe elevi să renunÅ£e la alimentele considerate nesănătoase. Åžeful grupului se repede la pachetele cu mâncare de pe bănci ÅŸi le aruncă pe jos, cu gesturi brutale, călcându-le apoi în picioare. Apoi, la sugestia aceluiaÅŸi personaj, un alt musafir îşi arată muÅŸchii la propriu, pentru a-i impresiona pe copii cu privire la efectele benefice ale consumului de alimente fără chimicale.

Citeste si:  Afla cum stai cu dragostea in octombrie!

Cu ÅŸase ani înaintea spotului „Delaco”, Nae Caranfil, regizor ÅŸi scenarist al peliculei „Filantropica”, a imaginat o scenă similară, în care doi cămătari dau buzna în clasă, în căutarea unui elev care îi datora bani aÅŸa-numitului Baronul. IntruÅŸii întrerup ora la care preda personajul interpretat de Mircea Diaconu, iar unul dintre ei, sesizând rumoare în bănci, scoate pistolul ÅŸi îl agită spre copii, spunându-le imperativ să facă liniÅŸte ÅŸi să îşi vadă de lecÅ£ii.

Directorul de creaţie al agenţiei care a realizat spotul (CAP), Costin Popescu, a refuzat să facă vreun comentariu vizavi de afirmaţiile lui Caranfil, precizând doar că îşi rezervă dreptul de a replica după apariţia materialului pe fluxul agenţiei NewsIn.

Citeste si:  40000 de participanti la Peninsula

Alte voci din rândul publicitarilor sunt însă ferme. „Este copiat 1 la 1 după secvenÅ£a din film. Spotul demonstrează lipsă de imaginaÅ£ie”, au declarat surse din rândul specialiÅŸtilor în creaÅ£ie.

ProducÅ£iile cinematografice reprezintă o sursă constantă de inspiraÅ£ie pentru creatorii de reclame. Unul dintre cele mai apreciate spoturi româneÅŸti de după 1990, creat de Bogdan Naumovici, prezintă cu un umor spumos sinopsisul filmului „Războiul stelelor”, cu scopul de a promova marca de televizoare Teletech. Creatorul reclamei ÅŸi-a asumat însă fără rezerve atât sursa de inspiraÅ£ie, cât ÅŸi intenÅ£ia de a parodia.

Spotul „Delaco” a ajuns ÅŸi în atenÅ£ia Consiliului NaÅ£ional al Audiovizualului (CNA), după ce mai mulÅ£i părinÅ£i au reclamat conÅ£inutul violent din reclamă. „ÃŽn urma sesizărilor, televiziunile s-au conformat să-l difuzeze numai după ora 22”, a precizat preÅŸedintele CNA, Răsvan Popescu.

Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.