Planul de afaceri – o conditie necesara pentru a fi pe picioarele tale

Din ce in ce mai multe dintre noi ne gandim serios la metode proprii de finantare, pe baza experientei pe care am acumulat-o pana acum, pe baza relatiilor pe care ni le-am facut si studierii pietei. Pentru cele care doriti sa intrati in randul intreprinzatorilor si sa „luati taurul propriei afaceri de coarne”, venim in intampinarea voastra si facem o prezentare succinta a ceea ce presupune un plan de afaceri, care este primul pas in inceperea unui business, conform literaturii de specialitate.

Un plan de afaceri complex cuprinde urmatoarele capitole:

1 Titlul care poate sa constea din numele firmei sau un obiectiv principal;

2 Cuprins si Capitole pentru a avea de la inceput o imagine generala a planului;

3 O scurta introducere care sa evidentieze punctele cheie ale unui plan de afaceri. De cele mai multe ori are o importanta deosebita pentru ca lasa sa se zareasca perspectivele, oportunitatile, motivatiile afacerii initiate;

Citeste si:  Ce spun zodiile despre stilul tau

4 Descrierea afacerii cuprinde informatii cu priviere la firma, parteneri, fondatori, sedii, vaduri comerciale, parc auto detinut, etc. Se face de asemenea si o succinta prezentare a afacerii in sine, elemente reprezentative, explicatii tehnice daca e cazul, etc.

5 Echipa & managementul companiei trebuie sa beneficieze de o prezentare intr-o forma asemanatoare unui Curriculum Vitae, dar nu neaparat atat de elaborat. Este necesara prezentarea studiilor si educatiei avute de fiecare membru al echipei, experienta acumulata, pozitia care ii revine in cadrul noii afaceri.

6 Prezentarea produselor si/sau serviciilor poate cuprinde descrierea si evidentierea calitatilor produselor si serviciilor, evidentierea anumitor calitati, avantaje fata de produsele si serviciile competitorilor, imbunatatirile pe care le planifici pentru produsele si serviciile tale, perspectivele lor de dezvoltare.

7 Analiza pietei realizeaza o prezentare a pietei de desfacere a produselor si serviciilor. Trebuie avut in vedere numarul clientilor existenti si potentiali, marimea pietei de desfacere, o eventuala segmentare a pietei concurentiale de la momentul respectiv, eventuale tendinte si evolutii ale pietei, o prezentare succinta a acestor informatii pe baza studiilor de piata efectuate.

Citeste si:  Moscova

8 Obiectivele pe termen scurt, mediu si pe termen lung trebuie prezentate cat se poate de succint, clar, in functie de masuratori, de statistici, de cerere si de concurenta.

9 Strategia firmei/afacerii si implementarea pe care o planificam in urmatoarea perioada, in functie de timpul disponibil, resursele detinute si obiectivele anterior schitate.

10 Informatiile financiare sunt vitale de exemplu in cazul incercarii obtinerii de fonduri de la diverse organisme nationale, europene si internationale. In acest caz o atentie sporita se va acorda acestui capitol al planului de afaceri. Multe institutii au cerinte propii si exacte cu privire la informatiile pe care se asteapta sa le regaseasca in acest capitol. De multe ori acestea furnizeaza si modele pentru aceast capitol, chiar exemple / modele de planuri de afaceri. In acest capitol se pot incadra informatii cum ar fi: informatii din diverse raportari contabile cash-flow-uri lunare/anuale estimari ale vanzarilor/veniturilor/cheltuielilor viitoare.

Citeste si:  Traditii in contemporaneitate: corespondente

11 Anexe si alte documente relevante sau care sustin anumite puncte de vedere din planul tau de afaceri.

Inainte de a incepe realizarea propriului plan de afaceri, tine cont de specificul afacerii tale si de cerintele eventualilor parteneri/institutii. Astfel, unele capitole din modelul de plan de afaceri prezentat anterior pot fi unite, eliminate, prioritizate, etc. Mai precis, pentru fiecare afacere in parte planul de afaceri poate sa arate altfel, are specificul si caracterisiticile lui.
Succes in afaceri!


3 Comentarii
  1. multumesc, Cristina! Chiar aveam o franciza in minte si ghidul tau este binevenit! Acum mai trebuie doar sa fac un studiu de piata inainte sa incropesc un plan de afaceri H&M suna bine nu?

  2. este o caracteristica a romanilor sa nu isi faca niciun fel de plan in afaceri – doar planuri in mare, estimative; aici isi are radacinile marea ruptura dintre companiile romanesti si cele straine; nu suntem in stare sa elaboram un plan pe termen scurt, mediu si lung, sa luam in calcul toate riscurile de la inceput, etc. noi lucram pe premiza: \”vedem ce face cand ne-om da cu capul de ceva\”

  3. cum sa nu. romanii se impart in doua categorii in ceea ce priveste atitudinea fata de straini: xenofobi si… nu vreau sa folosesc un cuvan urat asa ca voi spune \”lingusitori\”, \”iubitori de straini\”, oamnei care considera ca tot ce este strain este mai bun decat orice e romanesc doar pentru ca e strain. chriss vad ca intra in a doua categorie… si romanii stiu sa faca afaceri fata draga nu doar strainii!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.