Premiera extraordinara a spectacolului “Bal Mascat” inchide stagiunea Operei Nationale Bucuresti!

Premiera spectacolului Un ballo in maschera („Bal mascat”) va inchide stagiunea 2011/ 2012 a Operei Nationale Bucuresti. Pentru a oferi cat mai multor iubitori de opera posibilitatea de a vedea acest titlu celebru intr-o montare deosebita, ONB a programat doua reprezentatii la sfarsitul stagiunii: sambata, 30 iunie si duminica, 1 iulie (de la 19.00).

La finalul a aproape noua luni de activitate in care a oferit publicului o varietate de evenimente speciale de o inalta calitate artistica, premiere de opera si balet, invitati din tara si strainatate, spectacole aniversare, lansari de carte, expozitii, ateliere pentru copii si tineri s.a., Opera Nationala Bucuresti se apropie de lasarea cortinei peste stagiunea 2011-2012.

Compusa la sase ani distanta fata de celebra La Traviata, Bal mascat reprezinta inca un pas realizat de Giuseppe Verdi inspre transformarea operei intr-o structura dramatica de o complexitate maxima, in care subiectul sa reflecte nu numai un caz de viata concret, ci si posibile semnificatii pentru publicul din toate categoriile sociale.

Maria Callas, Giuseppe di Stefano, Tito Gobbi, Leontyne Price, Shirley Verrett, Carlo Bergonzi, Luciano Pavarotti sunt doar cativa dintre cei care au dat viata personajelor dramatice ale acestei opere. A ramas astfel de neuitat aria celebra „Eri tu” din actul al III-lea, in care Renato decide sa-si pedepseasca prietenul („S-a terminat. Nu a mai ramas decat ura si moarte”).

foto

Ultima productie din stagiunea ONB va fi pusa in scena de catre regizorul de origine bulgara Plamen Kartalov, care nu este la prima intalnire cu artistii romani. Dupa o colaborare cu Opera Nationala Romana din Iasi, in anii ’90, el a montat la Bucuresti, tot in aceasta perioada, spectacolul „Aida” (Giuseppe Verdi), aflat in continuare in repertoriul ONB.

Citeste si:  CRIMEEA - combinatia ideala : simplu si fascinant

Opera Bal mascat este o alegorie a raului moral si istoric neasteptat, deoarece este construita in jurul ideii de ucidere, care conduce la ideea de destin fatal si predestinare. Am decis astfel ca plasarea in timp si spatiu a actiunii sa fie interpretata simbolic. Caracterul, numele eroilor, intensitatea muzicii nu tin de spatii precum Suedia, America sau Italia, de aceea pot fi plasate oriunde, in orice epoca. Din aceste motive, daca am fi impus „o rama” istorica povestii, indiferent care ar fi fost aceasta, am fi limitat valoarea simbolica a acesteia, a declarat regizorul Plamen Kartalov.

In calitate de director al Operei si Baletului din Sofia, Plamen Kartalov a stabilit o forma eficienta de autofinantare, bazata pe cooperare internationala si realizarea de coproductii. Sub directiunea sa, Opera din Sofia s-a prezentat pentru prima data cu un succes enorm in turnee in Brazilia si Japonia. Ca regizor, Plamen Kartalov a fost invitat sa monteze in tari precum Statele Unite ale Americii, Egipt, Australia, Grecia, Cipru, Malta, Serbia, Croatia, Macedonia, Polonia, Cehia, Ungaria, Turcia, Germania, Elvetia. Pe langa aceste realizari, Kartalov a contribuit la evolutia si cariera internationala a multor artisti tineri. Impreuna cu marele bas Boris Christoff, el a fundat Academia Bulgara de Arta si Cultura de la Roma.

Citeste si:  Exercitii de "fortifiere" a creierului

Dirijorul Iurie Florea clasifica opera Bal mascat drept o capodopera unde fiecare nota este la locul sau. Dintre numeroasele capodopere ale lui G.Verdi, opera Bal mascat este cea mai romantica si sincera. Toate compartimentele participante: orchestra, corul, solistii necesita un nivel ridicat de vituozitate artistica. Intriga fascinanta propusa compozitorului de libretist se transforma intr-un mare tablou de dragoste si pasiuni adevarate, de o eleganta nemaipomenita , este de parere Iurie Florea.

Din echipa de realizatori a noii montari de la Bucuresti fac parte si: Stelian Olariu– maestru de cor; asistenti de regie: Vera Beleva, Catalin Voineag; Ivo Knezovic – scenograf decoruri; asistent coregrafie – Madalina Slateanu; miscarea scenica: Mirela Sminiceanu; concept de lumini – Cornel Dume.

Distributia noii productii va reuni artisti deja consacrati si aplaudati pe scena ONB si in strainatate, dar si tinere talente aflate inaintea unei cariere promitatoare: Riccardo: Jose Manuel Chu/ Hector Lopez / Daniel Magdal; Renato: Iordache Basalic /Eugen Secobeanu; Amelia: Adriana Dumitriu / Silvia Sorina Munteanu / Radostina Nikolaeva; Ulrica: Liliana Neciu /Andrada Ioana Rosu; Oscar: Veronica Anusca / Ioana Mitu / Valentina Tudose / Marta Sandu; Silvano:Vasile Chisiu / Florin Simionca; Samuel: Mihnea Lamatic / Horia Sandu; Tom: Marius Bolos / Filip Panait / Iustinian Zetea; Un giudice / Un servo di Amelia: Serban Cristache / Constantin Negru.

Citeste si:  I was crazy, crazy... baby... I was crazy... Jurnal de concert

Solisti balet: Oana Badanoiu, Lucas Campbell, Elio Clavel, Liliana Nica, Raul Oprea, Magdalena Radulescu.

Un ballo in maschera in lume

Premiera mondiala a operei Bal mascat, asa cum a gandit-o compozitorul, dar cu actiunea plasata in Lumea Noua, a avut loc la data de 17 februarie 1859, la Teatro Apollo din Roma. Povestea care sta la baza libretului este inspirata dintr-un caz real, asasinarea regelui Gustav al III-lea al Suediei, ucis in 1792 la Opera Regala din Stockholm, in timpul unui bal mascat.

Un ballo in maschera in Romania

Opera „Bal mascat” a fost pentru prima oara prezentata in tara noastra la Iasi, in stagiunea 1864 – 1865, de catre trupa italiana condusa de G. Spiro, in aceeasi perioada in care opera avea premiera in Austria, la Viena.

Povestea operei „Bal mascat” in istoria operei din Bucuresti incepe in anul 1887, cand trupa romana intreprinde, la sfarsitul lunii februarie, primul sau turneu, la Iasi. Era prima iesire a trupei bucurestene si fost un eveniment de senzatie in capitala Moldovei, deoarece trupa s-a prezentat cu nu mai putin de sapte titluri. In anul 1921 se implineste visul muzicienilor romani ai vremii, acela de a avea la Bucuresti un teatru de opera subventionat de stat. Din a doua stagiune, de acum, a primei scene lirice a tarii, „Bal mascat” intra in repertoriu intr-o noua productie, cu premiera in data de 3 mai 1923.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.