Inotul si pierderea in greutate – de ce trebuie sa fim atente

Inotul este, de obicei, considerat ca fiind una dintre cele mai bune metode de a pierde in greutate. Si, daca te gandesti la cum te simti dupa ce inoti, pare destul de logic. Pana la urma, inotul foloseste aproape toate grupele de muschi, plus ca fortifica inima si plamanii. In plus, spre deosebire de alte metode de exercitiu, inotul este practicat cu placere de persoanele obeze, de femeile insarcinate sau de cei care au diverse afectiuni .

Culmea este ca inotul, fie el obisnuit sau pe spate, nu arde mai putine calorii decat un mers mai rapid – sau decat un jogging mai lent. Si totusi, printre expertii in fitness, inotul are aceasta faima negativa de a fi mai putin eficient cand vine vorba de pierderea in greutate.

Cateva studii par sa confirme aceasta idee, cum ca inotul nu prea ajuta la pierderea in greutate. De exemplu, un studiu facut pe un grup de inotatori amatori si pe un grup de joggeri amatori a constatat ca practicantii inotului au un procent al grasimii corporale mai ridicat decat cei care practicau alergarile. Barbatii aveau 12% in cazul inotului si 7 la suta in cazul alergarilor, in timp ce femeile la femei se observa o diferenta de la 20 la 15 procente. Supravegherea evolutiei corporale vreme de trei zile, cat s-a facut studiul, nu a scos insa in evidenta niciun motiv plauzibil pentru care sa se constate aceasta diferenta.

Citeste si:  Orgasmul: sanatate si placere intr-un cuvant

Un profesor nutritionist australian a observat si el aceeasi diferenta, in cazul sportivilor profesionisti de data aceasta: nivelul de grasime din corp era mai mare la inotatori decat la atleti, desi numarul caloriilor arse in timpul excercitiilor era acelasi. Inotatoarelor nemultumite de nivelul grasimilor din corp le-au fost prescrise deci antrenamente terestre – alergari sau mers cu bicicleta, pentru a pierde din tesutul adipos.

Cel mai interesant a fost insa un studiu al americanilor, care a constatat ca inotul nu are niciun efect asupra pierderii in greutate, ba dimpotriva. Profesorul Grant Gwinup a comparat trei programe de exercitii: mersul pe jos, mersul cu bicicleta si inotul – la inceput cate 10 minute pe zi, dupa care, in fiecare saptamana a celor trei luni de program, s-au mai adaugat cate 5 minute de exercitii.

Rezultatele au fost surprinzatoare: subiectii primului program (mers pe jos) au pierdut 8,5 kg pe perioada studiului, subiectii programului de mers pe bicicleta au pierdut 9,5 kg, in timp ce subiectii programului de inot au crescut in greutate cu 2,5 kg.

Citeste si:  Toxiinfectia alimentara

In acelasi timp, insa, un studiu al Universitatii din Utah a avut concluzii diferite. Grupul supus observatiei a constat in 38 de femei de varsta medie, obeze, care au fost impartite in 3 grupuri: unul care sa faca plimbari, unul care sa inoate si unul care sa mearga prin apa mica de la marginea unei piscine. Dupa 13 saptamani, toate cele 3 grupuri au pierdut in greutate aproape 6 kilograme (in medie). Deci n-au mai existat diferente!

Pana la urma, s-a constatat si de ce rezultatele studiilor era contradictorii – iar concluzia este buna de tinut minte!

In cadrul primului studiu, inotul s-a facut intr-un bazin exterior, unde temperatura apei este de 23 – 25 de grade Celsius – ceea ce, chiar daca nu este greu sa te acomodezi cu ea, este totusi o temperatura mica fata de cea a corpului. In cel de-al doilea studiu s-au folosit piscine acoperite, unde temperatura apei a fost de 27 de grade. Iar efectul a fost simplu de intuit: apa rece provoaca pofta de mancare. Multi dintre cei care au participat la studiul in bazine exterioare au declarat ca ar fi mancat un cal dupa o jumatate de ora de inot – ceea ce puteti confirma si voi, daca va ganditi cum va simtiti la mare, dupa o zi in care apa nu este foarte calda.

Citeste si:  Gama Eurovita Osteo Vitactiv, acum in concentratii diferite, pentru nevoile diferite ale organismului

Concluzia a fost confirmata de un studiu al Universitatii din Florida, unde, dupa ce au facut trei sferturi de ora excercitii in apa „calduta” sau „rece”, subiectii au fost indemnati sa manance cat doresc. Asa s-a constatat ca, desi arderea de calorii a fost identica – de circa 500 de calorii – masa care a urmat a continut circa 600 de calorii in cazul celor care inotasera in apa calda si aproape 900 de calorii in cazul celor care inotasera in apa rece.

Asa incat, ca un sfat, aveti grija la temperatura apei din piscina sau bazinul in care vreti sa inotati si vedeti cum va comportati dupa aceea. Principiul pierderii in greutate ramane acelasi: sa arzi mai multe calorii decat mananci!


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.