Despre portiile de mancare

Please select a featured image for your post

Majoritatea ghidurilor de nutritie ne recomanda sa mancam putin si des daca dorim sa ne pastram silueta si sa ne acceleram metabolismul. Aste pentru ca organismul este obisnuit ca primeste substante nutritive regulat si deci poate sa le consume rapid de fiecare data. Cand insa mancam rar insa consumam portii foarte mari, organismul este obisnuit ca primeste nutrienti rar, asa ca isi face provizii. Solutia este, deci, sa consumam portii moderate. Dar ce inseamna de fapt o portie moderata?

Portia ta vs portia standard. Exista o diferenta intre termenul de portie care defineste cantitatea de mancare pe care o consumam la o masa si termenul de portie care se refera la cantitatea standard de masura, asa cum sunt portiile de la restaurant. De exemplu, portia ta normala este de 2 snitele la o masa, in timp ce o portie standard insemna un snitel, de marimea unei carti de joc; portia ta normala de legume este de jumatate de farfurie, insa portia standard este un glob de legume, de marimea unei mingi de tenis. Acum ca stai sa te gandesti mai bine, cu cat depasesti o portie normala? Cu cat te vei stradui mai mult sa respecti portiile standard, cu atat mai mult iti vei imbunatati silueta.

Citeste si:  O gradina in stil feng-shui
Nu trisa! O solutie foarte buna pentru a respecta portiile standard este sa servesti mancarea in farfurii gata compartimentate, in care intra portii mici de mancare. Poti de asemenea sa cumperi mancare gata portionata sau sa citesti cu atentie etichetele alimentelor, majoritatea precizeaza clar cantitatea in grame sau in bucati, care alcatuieste o portie. Dar mult mai simplu ar fi sa reduci pur si simplu portiile tale actuale la jumatate si sa promiti ca nu trisezi! Daca ai voie doua linguri de legume, nu manca pe ascuns alte doua linguri, direct din oala. Daca in timp ce gatesti o anumita mancare o gusti in mod repetat, micsoreaza-ti portia pe care o servesti la final. Daca nu poti aprecia cat este o jumatate din porta normala, serveste-te asa cum ai face-o in mod normal, si pune apoi jumatate din mancarea din farfurie inapoi in oala.
Imparte cu prietenii! Cele mai maulte restaurante servesc o cantitate dubla sau chiar tripla fata de portiile standard recomandate de nutritionisti. Solutia este sa nu iesi niciodata singura la cina, ci impreuna cu prietenele tale. Comandati o portie si 2-3 farfurii, asa sunteti sigure ca mancati suficient pentru a va tine de foame dar nu mai mult decat este recomandat. Daca esti nevoita sa iesi singura in oras, cere-i chelnerului din start sa iti puna jumatate din portie la pachet, astfel incat nu este tentata sa o dai gata dintr-o singura suflare.

Citeste si:  Cutitele de bucatarie
Meniul copiilor. O varianta foarte simpla pentru a consuma portii mai mici este sa comanzi direct din meniul copiilor! Portiile nu doar ca sunt mult mai mici, insa sunt de obicei gatite mai sanatos, fara prajire, fara foarte mult zahar (nu vorbim aici de fast-food-urile, care ne indoapa copiii cu cartofi prajiti). Si daca in copilarie obisnuiai sa nu ceri niciodata supliment, poate e cazul sa te intorci la bunele practici din copilarie! Gateste mancare putin, cat se consuma o data si completeaza cu fructe si legume proaspete. Nu trebuie niciodata sa te ridici de la masa cu senzatia ca esti satula sau ca iti explodeaza stomacul, este clar ca portia a fost mult prea mare! In aceeasi ordine de idei, portioneaza gustarile pe care le ei. Pune cate 2 bomboane de ciocolata in pungute sau in folie de plastic si serveste numai portia ta. Vei vedea ca mananci mult mai putina ciocolata decat atunci cand ai in fata o cutie intreaga de bomboane.

Citeste si:  Panselute

4 Comentarii
  1. este foarte buna ideea cu mersul la cina sa nu se faca niciodata singura.Si eu sunt adepta unei vechi si adevarate zicale:micul dejun mananca-l singura (este cea mai importanta masa din zi), pranzul imparte-l cu un prieten, iar cina da-o la dusmani (in cazul de mai sus, la prieteni)

  2. tot aud de portii mici dar nu se specifica cat inseamna o portie mica,de exemplu cate grame la adulti si cate grame la un copil de 2 ani?

  3. Super tare iddea cu : imparte cina cu prietenii. eu, oridecateori am ocazia imi invit prietenii la o cina pt. a discuta , a face totul placut intre noi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.