Etapele de dezvoltare ale copilului nascut prematur

Pentru un copil prematur, tiparul de aparitie a momentelor importante este diferit de cel al copiilor nascuti la termen. Deoarece copilul a venit pe lume prea devreme, este posibil ca nu toate momentele importante ale dezvoltarii sa se manifeste ca in cazul copiilor nascuti la termen. Pentru identificarea acestora trebuie folosita varsta corectata.

Varsta corectata a copilului se calculeaza scazand din numarul de luni de la nastere (varsta cronologica) numarul de luni care reprezinta intervalul cu care s-a nascut mai devreme (prematuritatea). De exemplu, daca s-a nascut acum 5 luni (varsta), iar copilul a venit pe lume cu 3 luni mai devreme (prematuritatea), are varsta corectata de 2 luni.

Dezvoltarea copiilor prematuri in primii doi ani de viata trebuie monitorizata incepand cu data la care trebuia sa se nasca.

In primii 2 ani de viata este posibil ca bebelusul prematur sa aiba nevoie de mai multe controale medicale, efectuate de catre diversi specialisti: neonatolog, pediatru, oftalmolog, ORL-ist, neurolog, ortoped, kineto-terapeut, logoped, psiholog etc. Eforturile de a-l duce la controalele respective vor fi rasplatite in timp.

Varsta: 1 luna varsta corectata

Miscari motorii grosiere: Isi ridica timp de cateva secunde capul si umerii atunci cand este asezat pe burtica; cand sta pe spate isi tine capul intors in lateral; mentine o usoara hipertonie a flexorilor (este usor mai incordat).
Miscari motorii fine: Se agata bine; inchide si deschide pumnii; isi apropie mainile de gura; fixeaza cu privirea cateva secunde persoanele, obiectele si sursele de lumina.
Abilitati cognitive: Incepe sa reactioneze la stimuli (lumina, sunet, atingere).
Abilitati de comunicare: Plange pentru a-si manifesta dorintele (tipa de foame); emite sunete laringiene (din gat), iar spre 2 luni gangureste; asculta si se linisteste la auzul vocii mamei si cand este luat in brate; mentine contactul vizual.
Abilitati sociale: Priveste chipurile; ii place sa i se vorbeasca si sa fie tinut in brate.

Varsta: 3 luni varsta corectata:

Miscari motorii grosiere: Reuseste sa isi ridice si sa isi controleze destul de bine pozitia capului atunci cand sta pe burtica si cand este tinut in brate; se sprijina pe antebrat atunci cand sta pe burtica.
Miscari motorii fine: Tine mana deschisa in somn; se agata de haine sau obiecte; spre 4 luni poate tine o jucarie zornaitoare in mana; urmareste cu privirea obiectele care se misca lent; spre 4 luni isi apropie amandoua mainile de piept pe linia mediana.
Abilitati cognitive: Incepe sa isi foloseasca intentionat miscarile corpului.
Abilitati comunicationale: Tipa in mod diferit in functie de nevoie (foame, durere, plictiseala); intoarce capul la zgomote.
Abilitati sociale: Zambeste des, rade sau emite sunete voioase; reactioneaza la oameni sau obiecte cunoscute.

Citeste si:  Reumatism

Varsta: 6 luni varsta corectata

Miscari motorii grosiere: Se rostogoleste de pe spate pe burtica; cand sta pe spate isi ridica bine capul; incepe sa stea in fundulet fara a fi sustinut.
Miscari motorii fine: Intinde si prinde cu ambele maini; misca jucariile dintr-o mana in alta; strange in pumn obiecte mici.
Abilitati cognitive: Scutura jucariile zornaitoare; este mai interesat de mediul inconjurator si de rezultatele actiunilor.
Abilitati comunicationale: Scoate diverse sunete, rade, gangureste; pronunta silabe; incepe sa va imite miscarile, sa zambeasca si sa se incrunte; se intoarce si cerceteaza cu privirea atunci cand aude sunete noi; intinde mainile pentru a fi ridicat.
Abilitati sociale: Recunoaste prezenta unor persoane straine, isi manifesta simpatiile si antipatiile.

Se impune consultarea medicului pediatru daca la aceasta varsta copilul prezinta urmatoarele semne:

Nu reuseste sa ridice mainile si sa se ridice in maini atunci cand sta pe burtica.
Nu poate sta pe o parte pentru a folosi jucariile.
Nu sta in fund, nici macar atunci cand este sustinut.
Nu se poate rostogoli sau se rostogoleste arcuindu-si gatul si spatele.
Nu incearca sa ajunga sau sa loveasca anumite obiecte cu mainile sau cu picioarele.
Mentine pumnul strans si/sau tine degetul mare de la mana indoit pe palma (spre interior).
Prinde cu greutate obiectele si le tine doar pentru foarte scurt timp.
Nu poate duce mainile inspre gura sau nu le poate impreuna.
Continua sa suga cu dificultate din biberon.
Nu intoarce capul daca aude un sunet sau pentru a cauta anumite obiecte cu privirea.
Nu gangureste sau nu scoate diferite sunete.

Varsta: 9 luni varsta corectata

Miscari motorii grosiere: Sta bine si perioade lungi in fund; se rostogoleste de pe burtica pe spate; se ridica folosind si mainile si picioarele in mod independent; se tine de mobila; merge de-a busilea pe coate si pe genunchi.
Miscari motorii fine: Foloseste aratatorul; apuca obiecte cu doua degete; se poate hrani cu degetele (pentru anumite alimente); isi tine bine cana.
Abilitati cognitive: Scoate jucariile din cutii si le pune la loc; se joaca „bau” sau „pa-pa”.
Abilitati comunicationale: Incepe sa foloseasca diferite cuvinte copilaresti („da-da” sau „ma-ma”), dar nu neaparat cu adresabilitate; intelege „nu” si „pa-pa”; cauta sa imite sunete repetate.
Abilitati sociale: Il ingrijoreaza prezenta strainilor; este foarte atasat de parinti.

Citeste si:  Distonia dopa-responsiva (distonie Segawa)

Varsta: 12 luni varsta corectata

Miscari motorii grosiere: merge singur sau tinut de o mana (este posibil sa inceapa sa mearga singur la 15 luni).
Miscari motorii fine: Foloseste degetul mare si aratatorul pentru a prinde alimentele care pot fi prinse intre degete; pune obiecte in recipiente mici; arunca jucariile.
Abilitati cognitive: Incepe sa foloseasca obiecte pentru anumite functii (pieptene pentru a-si pieptana parul); incepe sa inteleaga faptul ca un anume comportament va declansa o reactie; da jucariile cand i se cere; vine cand este strigat; ajuta cand este imbracat.
Abilitati comunicationale: Rosteste cel putin doua cuvinte noi in afara de „ma-ma” si „da-da”; isi recunoaste propriul nume; imita cuvintele cunoscute; misca din cap in semn de „nu”.
Abilitati sociale: Timid, dar ii place sa i se acorde atentie si sa se joace; manifesta atentie si se comporta afectuos.

Se impune consultarea medicului pediatru daca la aceasta varsta copilul prezinta urmatoarele semne:

Sta in fund, dar nu de unul singur.
Merge de-a busilea sau misca ambele picioare inspre inainte in acelasi timp.
Foloseste o parte a corpului mai des decat pe cealalta.
Nu reuseste sa ridice obiectele mici, cum ar fi alimentele care pot fi luate intre degete.
Nu cauta un obiect pe care l-a pierdut.
Nu combina vocalele cu silabele (nu pronunta „ba”, „da”).
Nu se uita la carti perioade scurte de timp; nu uitati ca daca este prea preocupat de a invata sa mearga de-a busilea sau sa mearga bine, este posibil sa nu fie interesat de activitatile care presupun o pozitie statica; incurajati-l sa petreaca timp cu activitatile care sunt efectuate in tacere cum ar fi privitul in carti.
Nu reactioneaza la cuvintele simple si familiare utilizate de parinti pentru a relationa cu ei.

Varsta: 18 luni varsta corectata

Miscari motorii grosiere: Urca scarile tinandu-se de balustrada; incepe sa alerge; poate arunca o jucarie din picioare fara sa cada.
Miscarile motorii fine: Foloseste 3-4 cuburi pentru a construi un turn; poate intooarce 2-3 pagini dintr-o carte, deodata; incearca (incepe) sa se hraneasca singur cu lingurita.
Abilitati cognitive: Gandire anticipata; incepe sa inteleaga diferenta dintre comportamentul bun si cel rau.
Abilitati comunicationale: Arata cu degetul 3 parti fundamentale ale corpului; cunoaste si numeste 2-5 obiecte cunoscute; poate indeplini cerinte simple; foloseste in jur de 10 cuvinte, printre care nume; combina 2 cuvinte in vorbire.
Abilitati sociale: Ajuta la activitatile simple; imita actiunile altora; ii place sa se joace cu alti copii.

Citeste si:  Keanu Reeves se antreneaza cu gimnasti olimpici pentru rolurile din filme

Se impune consultarea medicului pediatru daca la aceasta varsta copilul prezinta urmatoarele semne:

Nu merge sau merge permanent pe varful degetelor.
Nu poate construi un turnulet din cuburi.
Este mai interesat de a baga jucariile in gura in timp ce se joaca, decat sa se joace folosind mainile.
Nu imita sunete sau nu scoate sunete care sa indice un cuvant („paji” pentru prajitura).
Intelege sub 8 cuvinte.

Varsta: 24 luni varsta corectata

Miscari motorii grosiene: Urca treptele singur, cu fiecare picior pe rand; da cu piciorul in minge; fuge fara sa cada.
Miscari motorii fine: Poate pune unul peste altul 6 cuburi; da paginile cartilor una cate una; isi scoate pantofii singur.
Abilitati cognitive: Recunoaste formele de cerc, patrat, triunghi; intelege pentru ce se utilizeaza numeroase obiecte.
Abilitati comunicationale: Poate combina doua cuvinte (vorbeste in propozitii simple); utilizeaza „mie”, „tie”, „el”, „al meu”, „al tau”; intelege intrebarile simple; cere ceva de baut; cere la olita.
Abilitati sociale: Isi spala si isi usuca mainile; participa la a fi imbracat; se joaca cu alti copii.

Se impune consultarea medicului pediatru daca la aceasta varsta copilul prezinta urmatoarele semne:

Nu isi tine echilibrul si isi controleaza cu dificultate miscarile (cade sau se impiedica mai des decat alti copii de aceeasi varsta).
Nu poate face un puzzle simplu sau un joc in care trebuie sa identifice formele.
Nu identifica obiectele fundamentale sau imaginile care le infatiseaza.
Nu stie denumirea partilor simple ale corpului.
Nu combina doua cuvinte.
Nu poate indeplini comenzi simple, cum ar fi „da-mi”.
Se joaca imitandu-i pe altii si nu initiaza joaca.

Sursa: „Primii 2 ani – ghidul mamelor responsabile” din cadrul Campaniei de educare nationala sustinuta de Ministerul Sanatatii si Asociatia Neontologilor din Romania.

Articol preluat si adaptat de: biolog Rodica Popescu


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.