Dramaturgia, inexistenta in lista nominalizarilor la Premiile Uniunii Scriitorilor din Romania

Membrii juriului au constatat că printre cărţile româneşti apărute anul trecut niciun text de dramaturgie nu ar fi meritat un premiu literar girat de Uniunea Scriitorilor, motiv pentru care nu există nominalizări la această secţiune.

AÅŸa cum reiese din lista nominalizaÅ£ilor la premiile Uniter 2008, pe anul trecut nu au putut fi selectate nici măcar două volume, care să figureze la secÅ£iunea dramaturgie. Motivul este unul simplu, deÅŸi trist, aÅŸa cum declară chiar preÅŸedintele juriului pentru decernarea premiilor Uniunii Scriitorilor din România, George Dimisianu: „La premiile de dramaturgie pentru anul trecut, pur ÅŸi simplu nu au fost titluri care să merite să fie nominalizate, volumele pe subiect apărute anul trecut nu au prezentat nici un fel de interes pentru noi.”

PreÅŸedintele Uniunii Scriitorilor, Nicolae Manolescu, spune, în legătură cu lipsa nominalizărilor la dramaturgie, că regulamentul e foarte clar, în această privinţă: „Dacă ai cărÅ£i de premiat, dai premiul. Dacă nu ai, nu dai. Premiul nu e transferabil, aÅŸa că dacă într-un an nu există lucrări consistente, nu e nici o problemă, nu se dă.”

De aceeaÅŸi părere este ÅŸi criticul literar Dan C. Mihăilescu, membru al juriului Uniunii. „Am ales vreo 7-8 cărÅ£i, din cele apărute pe domeniu, anul trecut, ÅŸi niciuna nu era de premiat. ÃŽn această privinţă, am căzut, ca niciodată, de acord, cu ceilalÅ£i membri ai juriului.”

Pe lângă lipsa nominalizărilor la dramaturgie, în lista premiilor juriului Uniunii Scriitorilor s-a constatat o preeminenţă a volumelor Polirom şi Cartea Românească, precum şi coincidenţa nominalizărilor la Premiile Uniunii Scriitorilor din România şi cele ale Observatorului Cultural, pentru premiile de pe 18 iunie.

Citeste si:  Concert MEGADETH: reguli de acces, program si recomandari

Consultarea listei nominalizărilor situează Polirom şi Cartea Românească într-un top care arată interesul acestor edituri pentru autorii de literatură românească contemporană, urmate, în acest an, de volumele publicate de Paralela 45, Humanitas şi Curtea Veche.

Nicolae Manolescu nu consideră numărul mare de apariÅ£ii ale editurii Polirom ÅŸi Cartea Românească un lucru special. „Dacă juriul a considerat că aceste lucrări sunt cele mai valoroase, aÅŸa este. Nu pot spune decât că este un hazard al apariÅ£iilor.”

Criticul Dan C. Mihăilescu arată că această poziţie fruntaşă a editurilor Polirom şi Cartea Românească datează de patru ani, deja, şi asta ca urmare a faptului că au decis să promoveze autorii de literatură românească contemporană, ocupând 80% din piaţă pe acest domeniu.

„Humanitas merge mai mult pe traduceri, eseu, scrieri istorice, la Curtea Veche dacă apar trei romane de scriitori români pe an. A doua pe lista nominalizărilor este Paralela 45, care a ocupat acest loc în mod spectaculos. Oricum, aceste clasamente nu mi se par foarte relevante. Eu fac parte din acea categorie de critici-membri de juriu care nu cred în justa repartiÅ£ie editorială a premiilor. ÃŽn plus, sunt înclinat să spun că acord un vot ÅŸi dau un premiu mai degrabă autorului, nu volumului. PoÅ£i fi un autor sclipitor, cum este Cărtărescu, cu un volum III din trilogia „Orbitor” ceva mai slab, căruia nu se poate să nu îi dai un premiu unui asemenea autor doar pentru acest fapt?”, susÅ£ine Mihăilescu.

ÃŽn calitate de autor al Istoriei Critice a Literaturii Române, Nicolae Manolescu subliniază că se poate vorbi de o generaÅ£ie nouă de scriitori români, dar că „diagnosticarea” acesteia mai are de aÅŸteptat, pentru a putea fi corectă: „ÃŽncepem să putem vorbi de o nouă generaÅ£ie de scriitori români contemporani, generaÅ£ia 2000, dacă ne referim la cei care au debutat după ’89. E greu de spus, în acest moment, cât e de valoroasă, ce particularităţi are. Este de bun augur că mulÅ£i dintre aceÅŸti scriitori sunt traduÅŸi în Vest. Ar trebui să mai avem răbdare vreo 2-3 ani, până să o definim. Cert e că există diferenÅ£e faţă de generaÅ£ia anterioară, de teme, precum ÅŸi unele de factură literară, stilistică.”

Citeste si:  Opiniile privind nominalizarea lui Theodor Paleologu la Cultura, intre optimism si rezerve

În ceea ce priveşte coincidenţa dintre nominalizările la premiile Uniunii Scriitorilor şi cele ale revistei Observatorul Cultural, George Dimisianu consideră că ea spune ceva bun, în final, despre cărţile pe care şi cei la de Uniune, şi colegii de la Observator, le-au consultat. La rândul său, criticul Nicolae Manolescu este de părere că această similitudine e o garanţie că cele două jurii independente nu se pot înşela, criteriul valoric fiind, astfel, o dată în plus, asigurat.

Pe de altă parte, Dan C. Mihăilescu arată că acest fenomen reflectă starea precară a producţiei editoriale naţionale, a literaturii româneşti contemporane actuale, care este încă foarte modestă.

„Toată lumea este fericită că poate să aleagă cinci titluri. Avem o producÅ£ie mediocră la acest capitol. La noi sunt ÅŸi puÅ£ine premii ÅŸi mai e ceva, oamenii cu bani nu îi direcÅ£ionează spre distincÅ£ii de acest fel. UitaÅ£i-vă la Sorin Marin, ce face pentru Festivalul Anonimul! E un lucru superb, pe care ar trebui să-l facă toÅ£i baÅŸtanii sau companiile mari, Connex, Orange, oricare vreÅ£i dvs. Dacă ar da unui premiu de acest tip o susÅ£inere de 20.000 euro, nu ÅŸtiu, că l-ar da Becali, Industria de Armament, cine vreÅ£i dvs., să vedeÅ£i cum s-ar arunca toÅ£i să scrie. AÅŸa, pentru că nimeni nu face nici un efort în această direcÅ£ie, se vede că există un dispreÅ£ al lecturii, al cărÅ£ii, din partea oamenilor cu avere. Åži din acest motiv nu sunt multe cărÅ£i scrise de autori români…”, spune Mihăilescu.

Citeste si:  Evitare concediere

Criteriile de selecÅ£ie pentru lista de autori nominalizări la Premiile USR sunt considerate de criticul Dan C. Mihăilescu, „de bun simÅ£”. „Vă pot spune că în toÅ£i aceÅŸti patru ani, de când sunt membru al juriului, nu am avut o carte pe care să o prefer ÅŸi propun pentru premiu, ÅŸi să nu-l fi luat! Suntem cinci critici literari în juriu, dintre care 2-3 facem critică săptămânală în diverse publicaÅ£ii culturale. Am recenzat, de-a lungul anului trecut, tot ce am jurizat acum, în vederea acestui premiu al Uniunii Scriitorilor. Criteriile Å£in de bunul nostru simÅ£ ÅŸi de experienÅ£a acumulată, de 20, 30, poate ÅŸi 40 de ani, în ceea ce facem.”

Nominalizările pentru premiile Uniunii Scriitorilor au fost stabilite prin vot de un juriu prezidat de Gabriel Dimisianu şi format din Daniel Cristea-Enache, Mircea A. Diaconu, Cornel Ungureanu şi Dan C. Mihăilescu.

Câştigătorii vor fi anunţaţi la Târgul de Carte Bookfest, în cadrul festivităţii de pe 18 iunie, când juriul Uniunii Scriitorilor va acorda şi Premiul Naţional pentru Literatură pe anul 2008.


Nici un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.